Hej,
Jag har precis byggt mig ett lösvirkeshus med bergvärme och Ftx system men har redan stött på problem.

Saken är den att huset, precis som många andra nybyggda hus, är tätt. 0,08 i läckage måste anses väldigt tätt..
Till detta hör ett balanserat ftx system vars aggregat har en kapacitet på 120l/s och nu ligger på ca 70% av Max samt en fristående köksfläkt som tömmer kåken på 180l/s vid boost.
Thermex erbjuder Triger module för att balansera ventilationen när köksfläkten används men inte ens vid 25% reducering på frånluften kommer jag i Närheten av balans. Jag har inte ens så jag kan på balans om jag rent teoretiskt skulle kunna slå av frånluften helt. Hur fn tänker Thermex med triger module?

På boost får jag inte upp dörrarna och redan på hastighet 2 får jag missljud i kåken trots brasfunktion aktiverad i aggregatet.
Tända kamin är ju bara att glömma.

Jag har en Swegon R5H men skulle ju nästa behöva upp på en R9 för att kunna skapa någorlunda balans.

Hur har nu andra löst detta, kanalfläkt i väggen?
 
Ingen annan alltså?
 
Ett uteluftsintag. Antingen spjällstyrt eller bara som ett vanligt uteluftsventil.
Lämpligen i samma area som ditt rör från spisfläkten.
Själv tar jag in luften i vardagsrummet, men jag har sett lösningar där man släpper in luften bakom spisen via luftspalt.
Visst går det köpa stort aggregat men bara för att kompensera för spisfläkten känns som att slänga pengar i sjön.
Billighetsversionen är att helt enkelt öppna ett fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.