Har nyligen köpt hus och är i full gång med renoveringsplanerna men har nu stött på patrull med en planlösningsändring som visat sig vara mer komplicerad än vi trott.

Planen är att öppna upp helt mellan kök och matsal, kruxet är att det inte är en, utan snarare två, bärande väggar som måste åtgärdas.Vi planerar även att riva ickebärande vägg "e".

Premisser;
- Bärande mellanväggar på entreplanet är "f", "g" och "j".
- Vägg "j" har av tidigare ägare rivits och avväxlats med balk. Blå cirkel på bilden markerar placering av pelaren.
- Vägg "g" är den längsta bärande väggen som löper från vardagsrum/hall och en bit in i köket.och ansluter till bärande vägg "j" genom ickebärande vägg "h".
- För att öppna upp helt mellan kök och matsal måste "köksdelen" av vägg "g" rivas då vägg "j" redan har rivits sedan tidigare. Pelaren som för tillfället stöttar "j"-balken (blåmarkerad) behöver alltså också flyttas för att öppna helt.

Frågan blir alltså; eftersom det inte rör sig om en enda bärande vägg i en rak linje utan istället två bärande väggar med förskjutning sinsemellan där den ena dessutom utgör en del av en längre bärande vägg ("g"), hur gör man med avväxling?
Är det möjligt att byta ut den befintliga "j"-balken mot en betydligt längre (se bild "möjlig lösning") balk som då bär hela öppningen och ersätter båda bärande väggar trots att de två bärande originalväggarna inte är i linje med varandra?

Har skickat över samtliga ritningar till en konstruktör och inväntar offert men tänkte att jag hör här och hoppas på att någon har lite ideer. Vet att åtminstone en granne med identiskt hus har gjort denna typ av ändring och har hört att det krävdes något specialbyggelement beställt från umeå (?), inväntar även kontakt med denna granne. Är det verkligen så komplicerat eller finns det någon simpel lösning?

Bifogar ritningar/bilder på planritning, väggförteckning, bärande mellanväggar, möjlig lösning?, bjälklag etc.

Arkitektritning av en husplan med markerade bärande väggar och en planerad balkändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en våningsplan, markerar bärande väggar och föreslagen balkändring för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av hus med markerade bärande väggar och föreslagen ny balk för att öppna upp utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över en husfasad och sektion med tekniska mått och noteringar för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårtydd konstruktionsritning med markeringar och anteckningar för planerad renovering av bärande väggar i hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning med markerade bärande väggar och förslag på strukturella förändringar i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av en husplan med markerade bärande väggar och pelare för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar för ett hus med planlösning, snitt och fasader som diskuteras i renoveringsprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arkitektritning av en husplan med markerade bärande väggar och en planlösningsändring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Spontant tycker jag det ser ut som vägg e och l bör vara bärande?

Sen kanske även f, g, j och h?
 
Ps. De bifogade filerna är JÄTTEDRYGA att öppna när man surfar på telefonen..
 
Violina Violina skrev:
Spontant tycker jag det ser ut som vägg e och l bör vara bärande?

Sen kanske även f, g, j och h?
Förstår tanken men enligt originalritningarna så är f, g och j bärande mellanväggar. Kan spontant också tycka att e+l borde vara bärande mtp att de löper 90 grader mot takstolarna men bland originalritningarna hittar jag bara info om att f,g och j ska vara bärande mellanväggar.

Ska se om jag kan förminska storleken på bildfilerna så de blir enklare att öppna.
 
Redigerat:
Det betyder att du isåfall har nästan 11 m fribärande spännvidd?

Svårt att säga nåt alls när man inte kan öppna de bifogade filerna..
 
Violina Violina skrev:
Det betyder att du isåfall har nästan 11 m fribärande spännvidd?

Svårt att säga nåt alls när man inte kan öppna de bifogade filerna..
Nu är det fixat!
 
Inser dock att jag kanske misstolkat. På tvärsektionen är ju l + k utritade, innebär det att även dessa är bärande?
 

Bästa svaret

En komplicerad byggnadsstomme som inte är helt enkel att analysera. Bjälklaget mot källaren består av betongkasetter som ligger parallelt med taknocken. Bjälklaget mellan bv och öv är ett konventionellt träbjälklag vars bjälkar även de ligger parallellt med nocken. Slutligen ramverkstakstolar som ligger vinkelrätt mot nocken. Det betyder att även vägg "e" är delvis bärande. Dessutom har den en viktig stabiliserande funktion. Om vägg "j" ska öppnas upp mer får man nog tänka sig att skrota den gamla avväxlingen. Pelaren har ingen idealisk placering eftersom den står förskjuten i förhållande till väggen i källaren. Samtidigt gör fönsterindelningen att det är svårt att flytta avväxlingen i sidled. När det gäller vägg "e" anser jag att man inte kan ta bort den helt utan att ni får nöja er med en något större öppning. Placeringen av balk och pelare vid vägg "j" bör helst avgöras i samråd med en konstruktör som kan se förhållandena på platsen.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Enormt stort tack för detta svar! Det förklarade en hel del för mig som helt oinsatt. Nu gäller det att hitta en duktig konstruktör.
 
J justusandersson skrev:
En komplicerad byggnadsstomme som inte är helt enkel att analysera. Bjälklaget mot källaren består av betongkasetter som ligger parallelt med taknocken. Bjälklaget mellan bv och öv är ett konventionellt träbjälklag vars bjälkar även de ligger parallellt med nocken. Slutligen ramverkstakstolar som ligger vinkelrätt mot nocken. Det betyder att även vägg "e" är delvis bärande. Dessutom har den en viktig stabiliserande funktion. Om vägg "j" ska öppnas upp mer får man nog tänka sig att skrota den gamla avväxlingen. Pelaren har ingen idealisk placering eftersom den står förskjuten i förhållande till väggen i källaren. Samtidigt gör fönsterindelningen att det är svårt att flytta avväxlingen i sidled. När det gäller vägg "e" anser jag att man inte kan ta bort den helt utan att ni får nöja er med en något större öppning. Placeringen av balk och pelare vid vägg "j" bör helst avgöras i samråd med en konstruktör som kan se förhållandena på platsen.
Nåt har man alltså lärt sig av att slaviskt läsa dina inlägg här på forumet :love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.