Hej! När jag skulle stänga av vattenflödet till cirkulationspumpen via en skruv se bild så fastnade skruven i stängt läge och går nu ej att rubba på och lyckades förstöra spåret med min enda användningsbara spårmejsel .
Synd att det inte är gjort för insex eller torx!
Tips på verktyg för att vrida skruveländet .
 
  • Närbild av en fastskruvad och skadad skruv på en cirkulationspump med utslitet skår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad skruv med förstört skår på en cirkulationspumps koppling med rost och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Dessa pumpkopplingar är inte guds gåva till rörmokeriet.
Usch vad tråkigt, men långt ifrån ovanligt.

Fastnar dom inte i stängt/öppet läge så brukar dom även läcka ur själva skruven...

Jag har sedan länge slutat att köpa dessa till förmån för vanliga kulventiler med spak. Det roliga i detta är att även termoventilers laddomat slutat att använda dessa kopplingar för 21-60 efter jag propagerat för ämnet.

Så ja, det är ett välkänt problem.

Får du inte loss den så är det nog bara att byta tråkigt nog.

Pumpkoppling med fyra manometrar, ett grönt pumpmotorhus och gula kopplingar.

2806_6861889.jpg
 
  • Gilla
Kesko
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Dessa pumpkopplingar är inte guds gåva till rörmokeriet.
Usch vad tråkigt, men långt ifrån ovanligt.

Fastnar dom inte i stängt/öppet läge så brukar dom även läcka ur själva skruven...

Jag har sedan länge slutat att köpa dessa till förmån för vanliga kulventiler med spak. Det roliga i detta är att även termoventilers laddomat slutat att använda dessa kopplingar för 21-60 efter jag propagerat för ämnet.

Så ja, det är ett välkänt problem.

Får du inte loss den så är det nog bara att byta tråkigt nog.

[bild]

[bild]
Tack för svar får nog byta skräpet med allt vad det innebär som tömma systemet;)
 
5 540529 skrev:
Tack för svar får nog byta skräpet med allt vad det innebär som tömma systemet;)
Det är inte tvungen att tömma systemet om du har ett slutet system. Kan inte luft komma in så kommer inte vatten ut.
Täta med en kraftig plastpåse eller en kondom XL;)
Inom flyget finns gula korta ”kondomer” som sätts på alla rör och kontakter för att förhindra smuts och läckage, dom allra minsta kallade vi för ”kanningummi”
 
Redigerat:
  • Gilla
540529
  • Laddar…
Dannnnnnne
L Leif i Skåne skrev:
Det är inte tvungen att tömma systemet om du har ett slutet system. Kan inte luft komma in så kommer inte vatten ut.
Täta med en kraftig plastpåse eller en kondom XL;)
Inom flyget finns gula korta ”kondomer” som sätts på alla rör och kontakter för att förhindra smuts och läckage, dom allra minsta kallade vi för ”kanningummi”
:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.