Har ett avloppsrör som kommer från övervåningen som knäpper och smäller när man spolar varmvatten genom det.
Huset är byggt -91 och troligtvis har det varit hela tiden men vi har inte märkt det förrän nu när vi flyttat ner ett sovrum.
Just nu håller jag på och renoverar badrum på np, och har en sida lite fri till rören, men kan inte komma på vad som låter. Kan det vara röret i sig som sitter för hårt i spänn på nåt vis? Har försökt bryta och bända lite utan resultat.
Verakr limmat i skarven. Vill helst inte öppna fler väggar eftersom det då blir 2 rum till att laga i .
Nån som har några idéer ?
 
Antagligen är det spänningar i röret som får det att röra sig p.g.a. värmen. Är det limmat i skarven kan det va det som är orsaken. Har du möjlighet att isolera schaktet, kan det hjälpa.
 
Jo det verkar limmat .
Har provat att se till så att det ligger fritt men inget resultat.
Jag har också provat att kila fast det men det låter lik förb.....
Finns det nån koppling som gör att man skulle kunna byta en bit av röret utan att röra resten av installationen. Tänker mig typ att kapa röret och sen sätta in en ny bit med rörlig skarv. Visserligen får jag öppna en vägg till då , men det kan det vara värt, då kommer jag år ca 2m vertikalt rör.
 
ja det finns ju så klart dubbelmuffar du kan sätta dit där du kapar röret.
Jag tror det sitter i nån skarv där den inte är hel limmad utan att det rör sig i skarven när det kommer tryck från vattnet närman spolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.