Vi bor i en villa byggd 1934. Vi har nyligen slutfört en tillbyggnad av huset där vi använt oss av en totalentreprenad. Vi har byggt ut i två plan med sovrum på övervåningen och hall och badrum på undervåningen.

Planen var att gräva för det nya avloppet utvändigt och koppla på det befintliga avloppssystemet utomhus. Men när dagen var kommen och byggaren hade börjat gräva så kom den gamla ägaren av huset förbi och berättade att det finns ett rör som kommer ut på framsidan av huset, dvs samma sida som tillbyggnaden skulle vara på. Detta var nyheter för mig, men då byggaren då började gräva för grunden istället så dök röret upp. Förra ägaren berättade även att det låg en bautasten under jorden där vi först hade tänkt att gräva för avlopp så det kändes ju som att det blev en bra lösning. Jag åkte tillbaka till jobbet då jag endast varit hemma på lunch.

I slutet av april var tillbyggnaden klar och vi kunde äntligen börja använda rummen.
Ganska snart blev det dock en liten sjö på golvet när vi tömde badkaret och man trodde då att det behövde en lösning för luftning i avloppet för att få ett bättre flöde. Någon vecka senare hade jag 20l bajsvatten som kom upp i brunnen som ligger i källare närmast där påkopplingen av det nya avloppet gjordes.

Husets befintliga system är av gjutjärn, röret som förra ägaren berättade om går in i väggen och ligger därefter gjuten i grunden. Ca 1,5m från ytterväggen in i källare kommer brunnen (den har knappt varit i bruk, endast lite spillvatten från expansionskärl) sen fortsätter röret under golvet in i snickarboden där det någonstans går ihop med den andra stammen som går ner från det befintliga huset och sen ut till vägen. Vi har inte haft ett enda problem under de fem åren vi bott i huset.

När vi tog dit spolbilen så hittar han dels massa grus och sand i röret som det nya avloppet kopplats på och han säger även att det är ett litet bakfall på röret, efter brunnen, men innan det möter de övriga rören i huset.

När jag frågat byggaren i efterhand om huruvida de kollade det gamla röret innan de kopplade på det så säger han att de hällde i vatten i det utifrån och de verkade rinna på fint. Jag är rätt obegåvad gällande VVS, lite därför vi valde en totalentreprenad, men vad tycker ni hade varit rimligt gällande kontroll innan man kopplade på? Dessutom har det blivit en liten klack där det nya röret möter det gamla då det är av en annan dimension (det var väl annan standard förr i tiden). Byggaren säger att det blir så och att vi troligen aldrig kommer ha några problem med detta.

Vad hade jag för skyldigheter att själv styra upp en kontroll av avloppet? Vi har trott att eftersom byggaren kopplade på avloppet på detta röret så har han även gjort de kontroller som krävs för att se att det kommer kunna fungera. Han har ju kontakt med alla slags hantverkare som krävs för en sådan tillbyggnad, även VVS.

Vi fick besked av kommunen när vi sökte bygglov att vi inte behövde någon kontrollansvarig.

Detta blev en väldigt lång fråga, men jag har säkert glömt viktig info men jag kompletterar gärna om någon har någon tanke eller synpunkt.
 
Det ska tilläggas att efter att spolbilen hade varit hos oss och spolat rent avloppet så gick det tre veckor och sedan var det stop i samma rör igen. Jag tror att det antingen beror på att det är bakfall på röret eller att klacken där nytt rör möter det gamla gör att det samlas papper och skit där och efter ett tag kommer allt ner i röret samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.