Är det fler än jag som har problem med dom automatluftarna som RinkabyRör säljer för en 50-lapp?
Jag misstänker att dom suger in luft när systemet svalnar :surprised:, har inte lyckats bli av med luften på 3år. Då fylldes 500 liter till på i systemet, tidigare 2500 liter torde vara ganska dött. Dessutom har 2st av dom börjat läcka vatten och bytts ut, nu sist klippte jag av "tappen" som sticker upp till tätaningen så man ska slippa dränera systemet vid byte och satta en mauell avluftar på det stället.

Har 2st till i systemet och funderar på att ersätta dom också med manuella. Trycket sjunker också sakta...men vid varje eldning så pyser det konstant ur automatventilerna när det börjar bli varmt...ånga? Finns även luft bubblor i bland.

/danso
 
Rätta mig gärna om jag har fel men mina erfarenheter säger att de flesta fabrikat börjar läcka till slut. Köp inte de allra billigaste sorterna utan satsa gärna några fler kronor och köp lite dyrare varianter, gärna med avstängare så det blir enklare att byta ut dem när de börjar kärva.
 
trebema rekommenderade inte automatiska avluftare pga att dom i vissa fall kan "suga" in luft i systemet....
 
danso skrev:
Är det fler än jag som har problem med dom automatluftarna som RinkabyRör säljer för en 50-lapp?
Jag misstänker att dom suger in luft när systemet svalnar :surprised:, har inte lyckats bli av med luften på 3år. Då fylldes 500 liter till på i systemet, tidigare 2500 liter torde vara ganska dött. Dessutom har 2st av dom börjat läcka vatten och bytts ut, nu sist klippte jag av "tappen" som sticker upp till tätaningen så man ska slippa dränera systemet vid byte och satta en mauell avluftar på det stället.

Har 2st till i systemet och funderar på att ersätta dom också med manuella. Trycket sjunker också sakta...men vid varje eldning så pyser det konstant ur automatventilerna när det börjar bli varmt...ånga? Finns även luft bubblor i bland.
/danso
Dryga månaden gammal dyr avluftare (780 + MOMS) fungerar alldeles utmärkt. Den sitter på en ångfälla på hetvattentilloppets högsta punkt. När jag eldar, "fiser" den lite då och då, men med avtagande frekvens. Kanske tystnar den efter en tid, om inte, får den väl leva sitt liv. Jag håller med om att automagiska luftare inte är pålitliga. Separata avstängningsventiler bör alltid monteras så att man kan byta avluftarna vid behov och bevisligen behöver man det.
 
Jag kan förstå av både pris/konstuktion att det inte är världen bästa saker ::). Men nu har dom hamnat där och sluter tätt så man kan serva och byta övre delen utan dränering. Problemet är att jag har ca: 7mm kvar till källartaket över luftarna och alla andra fabrikat som jag hittat är högre.

Har också hört att man ska undvika dessa sk. automatluftare, det är riktiga luftklocker som gäller men dom kostar en rejäl slant. Det största problemet är det låga mellanrummet tankar/tak.

Får väl byta resterande till vanliga och se vad som händer.

/danso
 
danso skrev:
Det största problemet är det låga mellanrummet tankar/tak.
Får väl byta resterande till vanliga och se vad som händer.
/danso
Det problemet har inte alla. Oftast bara dom som använder system med dyra och höga högtryckstankar. Om hundra år skrattar man åt våra tankar om tankar. ;-)
 
pellefant skrev:
trebema rekommenderade inte automatiska avluftare pga att dom i vissa fall kan "suga" in luft i systemet....
Det gör dom rätt i!
 
Min billiga från rinkaby har funkat fint i en månad nu drygt, dock så måste jag sparka till den ibland (ja, sparka.. den sticker upp genom kontorsgolvet för tillfället :)

då stänker det ut lite vatten och luft ur den, men senaste veckorna har det bara kommit vatten när jag sparkat till den, så jag antar all luft är borta nu..

men jag har hört av många att dom inte håller speciellt länge, så den ska bytas mot
en vanlig kran istället..

/Daniel
 
"Sticker upp ur kontorsgolvet :surprised:....du måste ha större problem än vad jag har ;D

/danso
 
danso skrev:
"Sticker upp ur kontorsgolvet :surprised:....du måste ha större problem än vad jag har ;D
Hehe, problem och problem.. kontorsgolvet är långt ifrån färdigt, men det ska läggas golvspån på måndag :)

lite gamla bilder, www.akkk.se/hole/
och en nytagen på hur det ser ut för tillfället: www.akkk.se/golv.jpg

/Daniel

 
Daniel78 skrev:
Hehe, problem och problem.. kontorsgolvet är långt ifrån färdigt, men det ska läggas golvspån på måndag :)
/Daniel
nog blir det skönt att få litet golvvärme direkt från tanken :).
gaia
 
;D ;D ;D

/danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.