Jag har kommit så långt att jag skall börja sätta takgips. Problemet är att det "raka" taket lutar något. Exempel på en 4 meter lång innervägg skiljer sig höjden kanske 1,5-2 cm(ena änden 2.45 och i andra 2.43) Är ni med vad jag menar? Det är väl som ett vanligt golvbjälklag där man får lägga distanser/hyvla för att få golvet plant. Nu är det så att det sitter gles i taket 28x70 mm på 30 cc och jag hade velat skruva gipset i detta men då blir ju taket lite snett. Hur skall man göra finns det något enkelt sätt.

Jag vill helst inte stoppa distanser på varje gipsskiva där man sätter en skruv(150 mm cc). Finns det något enkelt sätt? Typ några stål profiler som max bygger 3-4 cm som jag kan sätta distanser på och sedan skruva gipset i?

/David
 
Skruva bara upp taket och du kommer aldrig se den skillnaden på 4m.
 
Säger detsamma! har renoverat ett vardagsrum i ett 100årit hus. Man märker att saker o ting är snett när man jobbar med det, men när rummet e klart ser man inte det längre. Enda gången är om rätbrädan o vattenpass åker fram, o varför ska man ha de framme?
 
Det är lite varierande höjd även i sidled. Bildas det inte skuggor om man sätter upp gips och det lutar?
 
Jag tror som de övriga här att det är inget att bry sig om.

Om du prompt skall fixa det så borde det enklaste vara att sätta ny glespanel, rätt avvägd, mellan de befintliga panelbrädorna. Att väga av varenda fästpunkt för gipsskivorna individuellt tror jag är ett omöjligt projekt.

Det är ju absolut inget stort fel. När jag gjorde om köket i vårt hus (30- talshus) så diffade det gamla taket 70mm på 4,6m. Jag hade aldrig ens misstänkt felet förrän jag satte upp vattenpasset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.