Vill sätta panel i trappan men förre ägaren har tillägsisolerat och därmed byggt in vangstycket i väggen. Kan inte se någon annan lösning än att bygga ett fake vangstycke att ställa panelen emot men kommer bli hemskt krångligt. Någon som har ett tipps på annan lösning? Eller blir det till att göra mallar och bandsåga ut ett nytt stycke. Har sett lite bilder på panel som är utskuren efter trappstegen men vill absolut inte ha så. Med vänlig hälsning, John ImageUploadedByByggahus.se1351024560.885259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I princip blir det väl att såga ut trekantsbitar med en utskärning för trappnosen och sedan lägga en list ovanpå.
fungerar om du tänker täcklackera trappen samtidigt.
 
Jag har tyvärr inget råd att komma med men är själv också på gång att sätta panel i trappan. Nominering var att sätt panelen så som du inte vill ha det men nu blir jag lite osäker. Har du någon bild på ett exempel på hur det blir utan vangstycke? Jag har själv inte hittat någon bild på det.

Mvh Magnus

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Jo det jag menar är att om man ställer panelen mot trappstegen så kan det ju bli så att tex en panel tilja slutar precis vid ett trappsteg eller att man får klyva panel och det är nog svårt att få snyggt. Hittar ingen bild nu men ska leta lite. Tror jag gör som Nimaj säger och gör småbitar som jag sen limmar, tack för tippset. Med vänlig hälsning, john
 
Redigerat:
Håller med om att det finns en stor risk att det inte blir bra om man kör ner panelen mot trappen.
Jag håller själv just nu på att förbereda att sätta panel i trappen och min utmaning där är att vangstycket inte är rakt utan välvt vilket leder till att utsågningen av panelen blir en rejäl utmaning då jag inte har något enkelt sätt att överföra konturen på bågen till MDF panelskivan.
 
Jag funderade också på om man skulle sätta panelskivor eller lösa panelbrädor. Eftersom jag var inne på att sätta panelen direkt mot stegen så kändes det enklare att köra på lösa panelbrädor och börja sätta uppifrån för att komma runt problemet vid trappnosen.

Fast nu börjar jag fundera på att det kanske inte blir så snyggt och då skulle man ju kunna välja mdfskivor om man ändå ska ha ett vangstycke...

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.