A
Hej!

Jag försöker fylla golvvärmen med vatten men det fungerar inte.

Har gjort exakt samma sak på en identisk installation och då fungerade det, men inte här.

Kopplar in gardenakoppling och öppnar upp ventilen underifrån, men trycket går inte upp och det känns nästan som att det inte går att "öppna upp" infarten eftersom den inte vill "ta emot" nå nytt vatten!?

Har även testat göra detta från den nedre inkopplingen, men det fungerade inte heller.

Vad kan det vara för fel?
Hjälp!
Tack.
 
  • Golvvärmesystemsanslutningar med instruktioner för påfyllning av vatten och tryckproblem. Ventiler, manometer och Gardena-adapter syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvärmeinstallation med öppen ventil och ansluten gardenakoppling, men utan vattentryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystem med expansionskärl, tryckmätare och ventiler på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du öppnat på något ställe så luften kan ta sig ut?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Hej!

Jag försöker fylla golvvärmen med vatten men det fungerar inte.

Har gjort exakt samma sak på en identisk installation och då fungerade det, men inte här.

Kopplar in gardenakoppling och öppnar upp ventilen underifrån, men trycket går inte upp och det känns nästan som att det inte går att "öppna upp" infarten eftersom den inte vill "ta emot" nå nytt vatten!?

Har även testat göra detta från den nedre inkopplingen, men det fungerade inte heller.

Vad kan det vara för fel?
Hjälp!
Tack.
Vatten tar lättaste vägen, ser på bilden att du har avstängningskranarna öppna mot VP, och då kan vattnen bara cirkulera via fördelaren genom VP utan att fylla GV då motståndet är större där.
Prova stäng mot VP så du bara fyller GV.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tjompo skrev:
Vatten tar lättaste vägen, ser på bilden att du har avstängningskranarna öppna mot VP, och då kan vattnen bara cirkulera via fördelaren genom VP utan att fylla GV då motståndet är större där.
Prova stäng mot VP så du bara fyller GV.
Hej kära Tjompo!

Jag testade stänga dem stora röda ventilerna och öppna upp slinga för slinga. Men det funkade inte. Har gjort detta på en exakt identisk installation och då funkade det.

Gissar på att något är trasigt om det inte är skit bakom styret då så att säga :(

useless useless skrev:
Har du öppnat på något ställe så luften kan ta sig ut?
Ja, jag testade koppla in en gardenaslang på returen och en inkommande på FLOW högst upp. Men kom inte ut något.

Nu har jag hållit på i 3 dygn utan lycka.
Har även prövat flera olika slangar och gardenakopplingar.

Enda ledtråden är att den lilla plastluftningen på fördelaren på FLOW(överst) där kommer det vatten om jag öppnar upp den?
 
Redigerat:
StefanEriksson skrev:
Hej kära Tjompo!

Jag testade stänga dem stora röda ventilerna och öppna upp slinga för slinga. Men det funkade inte. Har gjort detta på en exakt identisk installation och då funkade det.

Gissar på att något är trasigt om det inte är skit bakom styret då så att säga :(


Ja, jag testade koppla in en gardenaslang på returen och en inkommande på FLOW högst upp. Men kom inte ut något.

Nu har jag hållit på i 3 dygn utan lycka.
Har även prövat flera olika slangar och gardenakopplingar.

Enda ledtråden är att den lilla plastluftningen på fördelaren på FLOW(överst) där kommer det vatten om jag öppnar upp den?
titta så inte packningen ligger kvar för korkarna på påfyllningskopplingen. , dom brukar vilja sitta kvar på anslutningen.
 
A
useless useless skrev:
Har du öppnat på något ställe så luften kan ta sig ut?
Ja, jag testade koppla in en gardenaslang på returen och en inkommande på FLOW högst upp. Men kom inte ut något.
T Tjompo skrev:
titta så inte packningen ligger kvar för korkarna på påfyllningskopplingen. , dom brukar vilja sitta kvar på anslutningen.
Packningen? Är den packningen i plast eller metall? Jag skruvar ju av "locket" till infarten. Hmm. Inte tittat det så noggrant faktiskt om den öppnar upp eller ej, behöver nog ficklampa till det.

Har du någon bild på hur sånt ser ut?

Tack så mycket!
 
A
Det känns som att vattnet inte kommer ner till returen (nedre raden). Hur stark kan en packning vara tänker jag om det nu vore det. För har ju prövat väldigt mycket.

Enda ledtråden är att den lilla plastluftningen på fördelaren på FLOW(överst) där kommer det vatten om jag öppnar upp den!?

Väldigt konstigt detta. :(
 
Har du öppnat avstängningen på kopplingen till påfyllningen, det är en ventil som kan ses på undersidan, öppnas med en avluftningsnyckel, själva fyrkanten syns inte, den är liksom lite infälld. Sen ställer du ner termostaten för 2 slingor ( nu är dom öppna alla ) så det blir helt öppet på slingan, samt ser till att justerventilerna är max öppna. Sen gör du lika på dom andra 2.
 
  • VVS-installation med termostatventiler, indikeringsmätare och gula markeringen pekar på ventilens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J jonaserik skrev:
Har du öppnat avstängningen på kopplingen till påfyllningen, det är en ventil som kan ses på undersidan, öppnas med en avluftningsnyckel, själva fyrkanten syns inte, den är liksom lite infälld. Sen ställer du ner termostaten för 2 slingor ( nu är dom öppna alla ) så det blir helt öppet på slingan, samt ser till att justerventilerna är max öppna. Sen gör du lika på dom andra 2.
Hej!
Ja, jag har gjort det, funkar ej. Titta gärna första bilden där jag skrivit hur jag brukade göra tidigare på en annan identisk installation. Då funkade det men inte här. (Har länkat till bilden här nedan.)

Antingen missar jag något, eller så är jag bara dålig på detta.

Tack för fler tips!

 
OK , tittar man på dina reglerdon så är dom stängda, lossa ett eller ställ upp termostaten på max ( då ska det komma upp en plupp på den och vara blå ) ( tror jag ) då är det öppet mot slingan och matar du in på övre delen så ska indikatorerna sjunka ner när vattnet går förbi. Du får spola ett tag och se när luften är borta, stäng och ta nästa slinga
 

Bästa svaret

Kom och tänka på att jag faktiskt fått byta ut påfyllnings avstängningskranen på en anläggning en gång. Då hade själva axeln gått av och kranan var i stängt lägen. Värt att kolla upp så dom öppnar som dom ska.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
OK , tittar man på dina reglerdon så är dom stängda, lossa ett eller ställ upp termostaten på max ( då ska det komma upp en plupp på den och vara blå ) ( tror jag ) då är det öppet mot slingan och matar du in på övre delen så ska indikatorerna sjunka ner när vattnet går förbi. Du får spola ett tag och se när luften är borta, stäng och ta nästa slinga
Hej!
Har testat detta, funkade ej.
Ska faktiskt gå in och titta om axeln är trasig så Tjompo skrivit.

T Tjompo skrev:
Kom och tänka på att jag faktiskt fått byta ut påfyllnings avstängningskranen på en anläggning en gång. Då hade själva axeln gått av och kranan var i stängt lägen. Värt att kolla upp så dom öppnar som dom ska.
Tack Tjompo, detta upplyser om att de alltså kan gå sönder. Ska dubbelkolla detta.
Vet du om man kan se med ficklampa eller så om man tittar in i hålet ifall den öppnar upp eller inte?

Tack för all hjälp!! :heart:
 
Bara skruva bort från fördelaren, är lätt inget vatten finns. Hur är det med strypningarna, dom med glasen på, det går att ställa flödet genom att vrida på dom blå
 
A
J jonaserik skrev:
Bara skruva bort från fördelaren, är lätt inget vatten finns. Hur är det med strypningarna, dom med glasen på, det går att ställa flödet genom att vrida på dom blå
Hur menar du att inget vatten finns? Man ska väl tömma systemet innan man öppnar upp den antar jag för säkerhetsskull, annars lär det spruta vatten där om nu den fastnat i "stängt"-läge.

Ja, jag tog bort dem blåa och skruvade upp flödesmätarna också, hjälpte tyvärr inte.

Tackar så mycket för tips!
 
StefanEriksson skrev:
Hej!
Har testat detta, funkade ej.
Ska faktiskt gå in och titta om axeln är trasig så Tjompo skrivit.



Tack Tjompo, detta upplyser om att de alltså kan gå sönder. Ska dubbelkolla detta.
Vet du om man kan se med ficklampa eller så om man tittar in i hålet ifall den öppnar upp eller inte?

Tack för all hjälp!! :heart:
Rent tekniskt kan du fylla på vatten från den nedre fördelaren bara du har kranarna öppna mot VP, då kan vatten flöda från returfördelaren igenom VP och ut i GV. Problemet blir att bli av med luften, men är en uteslutningsmetod att se om du får i vatten i systemet den vägen, om så är fallet så kan du nog anta att påfyllningskopplet är trasigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.