Jag har en garageuppfart som är täckt med grus/makadam där jag tänkte placera ett garagetält. Vad jag inte hade räknat med var att gruslagret var så tjockt att det inte i praktiken går att nå den underliggande marken för att fästa jordankare. Någon som har en alternativ lösning för att förankra tältet så att det inte blåser in till grannen i vinter?
Ett enplanshus med mörkt tak och vit bil framför, byggnadsställning på grusuppfart under en klar himmel
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plintar?
 
Ska bilen inte flyttas så hade jag förankrat inåt för att slippa staglinor annars finns det bra "tältpinnar" på jula som går slå ner i gruset
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ska bilen inte flyttas så hade jag förankrat inåt för att slippa staglinor annars finns det bra "tältpinnar" på jula som går slå ner i gruset
gruset är väl snarare makadam så det finns ganska stora stenar i det så att slå ner "tältpinnar" blir svårt
 
Vad ska du ha i tältet? Är det permanent uppställning så kan du dra spännband t ex från fälgarna på bilen eller andra lämpliga fästpunkter.
 
useless useless skrev:
Vad ska du ha i tältet? Är det permanent uppställning så kan du dra spännband t ex från fälgarna på bilen eller andra lämpliga fästpunkter.
Tältet ska användas främst som lagerplats så bilen kommer inte att stå i tältet.
 
Ok. I mitt tält har jag lagt SJ-pallar i botten som tältet är fastspänt i. Sen ställer man de tyngsta grejerna på pallarna.
 
Jag hade ett garagetält som stod på en grusplan där duken gick ner en bit på sidorna så man kunde lägga stenar e.d. på duken. Det stod 4 år tills det välte av blåst. Det som gjorde att det välte var dock att jag hade glömt att stänga kortsidorna, d.v.s. det var mycket mer vindkänsligt om "portarna" var öppna.
 
Jag gjorde en ram av tryckat och skruvade ställningen i. Den ramen slog jag långa armeringsjärn genom ner i marken och förankrade på det sättet
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
Hade när jag byggde mitt hus ett "partytält"
Stort som attans med täckande gavlar .
Ställde det på garageplattan och la plankor runt om som jag förankrade benen till tältramen i .
Plus de medföljande pinnar / linor ned i backen .
Funkade ok tills en granne ringde , tältet hade lättat från backen och tog en rejäl flygtur , landade på grannens hus :rolleyes:
Låg som en strandat valskelett på vägen .

Senare omkom tältet när ett snöoväder drog fram hastigt och lustigt .
 
K
Jag hjälpte till att sätta upp ett aningen större tält. Vi la 2 st stora h balkar inuti tältet och fäste det i dem. Det har stått många stormar utan att röra sig . Går ju även att gräva ner balkarna om man vill det
 
Vad tror ni om denna lösning: jag skaffar murarblock som jag lägger som ett U längst tältets sidor. Jag gör blocken till en enhet med hjälp av träreglar som jag skruvar fast. Sedan fäster jag tältet i konstruktionen. Ett murarblock väger 20 kg och det kommer att behövas ca 25 st vilket ger en vikt på ca 500 kg.
 
Bäst vore nog att gräva ned de murblocken i gruset, så att de får motstånd av marken om de börjar försöka röra på sig.

Står de fritt på ytan tror jag inte 500kg påverkar tältets flygförmåga särskilt mycket om vinden får tag i det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Använd borrhammaren och ett lite längre borr så får du ett bra styrhål för jordankarna.
 
Till slut bestämde jag mig för att gräva mig igenom grus och sten trots allt. Sedan slog jag ner 12mm armeringsjärn som var 1.5 m långa som jag förankrade tältet i.
Jag återkommer om tältet sliter sig :sweat:
Ett grått tält förankrat i grusmark med 12mm armeringsjärn, intill en vit bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nillea och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.