Jag har haft rörisar/värmetekninker hemma som kommit med lite olika tips. Från att ändra på värmepannan till att byta cirkulationspump (vilket jag har gjort) men utan framgång.
Bild nedan.
Vita rören till vänster kommer från pannan, de är varma.
Jag har tagit av plastkorken man skruvar på för att visa. Den står på max +. Jag antar att den är någon form av termostat (eller bara en ventil)
Till höger sitter cirkulationen till golvet. Cirkulationspumpen är ny sedan i vintras.
På den sidan är alla metalldelar kalla, så även golvet givetvis.
Innan jag ringer efter en tekniker igen som vill ha 3000 för att gå in genom dörren provar jag här.
Om jag inte får igenom varmvatten till de högra delarna, vad bör jag undersöka?
Vad skulle orsaka att varmvattnet bara åker runt till vänster istället för att åtminstone peta iväg lite varmvatten till golvet.
Cirkulationspumpen pumpar runt vatten, den känns av vibrationerna i pump/rör.
Några tips?
 
  • Värmesystemventil och cirkulationspump med vita och metallrör mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken tillverkare och modell är det på golvvärmeshunten?

Är det enrörssystem eller tvårörsystem på radiatorkretsen?
Är golvvärmeshunten ställd för rätt system?

Ska framledningen vara inkopplad längst trån termostaten, ska returen vara inkopplad närmast termostaten?
Stämmer de ritade pilarna på gv-shunten?
Normalt är framledningen närmast termostaten.
 
Den sitter uppochner hos dig enlig länkad länk. Vilket rör av dom vita är varmast, kan du stänga av GV någonstans ett par timmar så allt kallnar ner, sen sätter du på igen och känner på båda rören samtifigt, så vet du direkt om vilken som är tillopp. Börja där och se vad som händer. Enligt skiss så ska det varmaste gå in på det undre röret hos dig.
 
M mindis skrev:
Har det fungerat någon gång?
Ser väldigt likt ut en Lk minishunt år 92-03 som jag själv har. Här är en länk:

[länk] Minishunt, årtal_1992-2003.pdf?1710867720851
Mvh mindis
Det fungerade innan vi bytte bergvärmepump i höstas.
Enda gången det inte fungerade var när cirkulationspumpen lade av men det var ju snabbt löst.
Min förhoppning är ju att kunna felsöka på något sätt för att sedan kunna ringa en röris och berätta vad jag kommit fram till.
Just det att det är varmt i de vita rören men efter ventilen (temostaten?) är det kallt vilket givetvis även är på golvet.
I min värld borde det vara så att om jag öppnar den ventilen borde det väl ändå bli lite varmare på andra sidan.
Är det så att en sån ventil kan kärva igen med åren eller helt enkelt sluta fungera?
Närbild av en termostatventil på ett värmerör med potentiell kärvning.
 
I ventilen finns en tätning som piggen påverkar, den kan kärva till sig. Ta fram hammaren och knacka på delen som som är rakt fram på fotot, den del som är i ventilen ska rakt upp. Så knacka även på sexkanten på höger sida, då blir rörelsen nedåt på allt och tätningen vill liksom uppåt. Var inte rädd det håller. Hela ventilkopplet ska ruskas om ordentligt.
 
Motionera den piggen på bilden som jonsaserik säger, den skall gå att trycka ner och den skall fjädra upp av sig själv när du släpper. Är du hundra på att cirkpumpen snurrar? Bara för att motorn på pumpen är varm betyder inte att det snurrar som det skall.Kan ha kommit skit i den då ni bytt vpump. Man kan knacka med hammare på pumphuset lagom hårt och se om det hoppar igång.Om allt ovan ändå inte ger någon värme så får du nog skruva fram och tillbaka på nr6 (ser ju ut som du bara har en slinga)i Pdf:en, räkna antalet varv och skriv upp dem så du kan ställa tillbaka det sedan. Jag är ingen rörmokare så du får ta det för var det är.
Mvh mindis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.