God afton. Köpte en begagnad högtryckstvätt, malmbergs häromdagen https://www.malmbergs.com/Products/9994068

När jag startade tvätten så hade jag inget tryck, med avtryckaren intryckt så fick jag tryck sporadiskt en kort stund och sedan inget tryck, av och på med ojämna mellanrum. Det låter som pumpen jobbar hela tiden men tryck får jag som sagt bara ibland, korta stunder. Jag gav 300 kr för tvätten så inget jag tänkte tjafsa med säljaren om, utan istället fixa den.

Jag har läst mig till att handtaget ofta är boven, smuts och skit. Tog isär handtaget givetvis ramlade alla delar ut och nu är jag osäker på hur en fjäder ska sitta.
Den långa fjädern som styr fjädringen till handtaget har jag lyckats pilla dit men en annan, lite kortare och tjockare fjäder har jag ingen aning om var den ska sitta. Jag testade att montera ihop handtaget utan den och nu sprutar munstycket hela tiden, utan att jag trycker på avtryckaren dvs.

Någon som har en aning om var en liten kort fjäder ska sitta?

Önskar er en trevlig kväll.
 
  • Demonterat handtag till högtryckstvätt med fjädrar och komponenter synliga mot svart underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur liten?
Gissningsvis där den vita plastdetaljen ansluter till det svarta inkommande röret
 
alm82 alm82 skrev:
Hur liten?
Gissningsvis där den vita plastdetaljen ansluter till det svarta inkommande röret
Ja det är en rimlig gissning. Den är 2cm lång och något grövre än den fjädern som sitter till handataget. Ska testa att pilla dit den där, tack.
 
BigMac1 BigMac1 skrev:
När jag startade tvätten så hade jag inget tryck, med avtryckaren intryckt så fick jag tryck sporadiskt en kort stund och sedan inget tryck, av och på med ojämna mellanrum. Det låter som pumpen jobbar hela tiden men tryck får jag som sagt bara ibland, korta stunder.
beror på luft i slangarna och maskinen, innan du trycker på start så håll in handtaget en stund så att du blir av med luften i systemet
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
T tergo skrev:
beror på luft i slangarna och maskinen, innan du trycker på start så håll in handtaget en stund så att du blir av med luften i systemet
Tack för input, jag har provat det. Kollade lite videor på youtube och någon sa att ibland behöver han "lufta" i fem minuter, jag tycker det låter orimligt men ska väl testa en längre stund. Vattenfiltret är rent i alla fall.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Hur liten?
Gissningsvis där den vita plastdetaljen ansluter till det svarta inkommande röret
Har försökt få dit fjädern där du förslog men det går inte. Den är för tunn för att anslutna kring någon detalj vid anslutningen.. Hur reglerar handtaget på/av-flödet? Det känns inte som handtaget fyller någon funktion Är handtaget tänkt att trycka ut det svarta inkommande en bit så att vatten kan strömma?
 
Grymt svårt att bedöma var en fjäder ska in där då fjädern inte är med på bild. Ta en likadan bild till och lägg fjädern så man ser storlek så blir det lättare för alla här att hjälpa till
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Grymt svårt att bedöma var en fjäder ska in där då fjädern inte är med på bild. Ta en likadan bild till och lägg fjädern så man ser storlek så blir det lättare för alla här att hjälpa till
Korrekt, lite tokigt av mig. Hade en föreställning om att det skulle vara ett enkelt case men jag återkommer med bild senare idag. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.