Hej alla

Nu har jag problem igen :)

Skrev i en tidigare tråd att jag skulle dra kabel till ytterligare ett rum. Jag har idag en stjärnnät i huset med 5 uttag kopplat från en splitter.

Jag tänkte då att istället för att dra en kabel den krångliga vägen kunde klippa en av de befintliga och sätta en splitter till med 1 till 2-vägs (3,5 db). Men det gick inte. Ingen signal.

Drog då om hela kabeln. Ingen signal.
Kollade på vinden och den ena kabeln är splittad sen innan till 2 olika rum med en 8 db splitt och det funkar bra.

Är det kabeln det är fel på? Billig från Jem o Fix. Har förstått att det är olika db på kablarna.

Har varit noga med inkopplingarna.

Hoppas ni förstår hur jag menar och kan svara :)
 
Fel på splittern?
 
Nej. Det funkar på andra uttag samt att det funkade innan jag klippte kabeln
Har flyttat runt kabeln mellan olika uttag på splittern. Funkar inte nånstans
 
Redigerat:
Det är givetvis så att med tillräckligt många splitters och långa kablar blir det till slut ingen signal kvar.

En annan kabel med lägre dämpning kanske löser problemet, med det är inte att rekommendera eftersom det ändå kommer att ligga på gränsen. Det är lite svårt att tro att det skulle vara ett regelrätt fel på kabeln.

Förstärkare är den vanliga lösningen, gärna en med inbyggd splitter. En annan är att koppla bort de uttag som inte används, eller har du sju TV-apparater? ;)
 
Förstår hur du menar. Det konstiga är att allt funkade innan jag klippte och bytte kabel + att det funkar på alla andra uttag förutom det med "budgetkabeln"

Och nej alla uttag används inte just nu men vem vet hur det ser ut i framtiden.

Tycker ändå att det lutar åt kabeln.

Med lägre dämpning menar du då högre dB?
 
Det finns dB och dB..

När det gäller skärmningsgraden så ska denna vara så hög som möjligt 80-90 dB. Det som är viktigare här är dock dämpningen vilken ska vara så låg som möjligt typiskt 5-10 dB per 100 m.

Sedan är impedansen mycket viktig, den är vanligen 75 ohm. Kolla så det är samma i hela din anläggning.
 
Och hur i h-vete gör jag det :)
 
Det brukar så tryckt på kabeln.
 
Ok. Så det är viktigt att samtliga kblar har samma ohm?
 
Den sista jag köpte har 75 ohm och jag är hyfsat säker på att den "gamla" kablarna har 90 ohm
 
Impedansen brukar vara tryckt på kabeln, men jag tror inte det är ett sådant fel.
Det är nog avbrott eller kortslutning någonstans. Koppla loss den nya kabeln vid splittern. Ohm-mät samma kabel nere vid TV'n. Det ska vara oändlig resistans. Kortslut kabeln uppe vid splittern, då ska det vara ungefär 0 Ohm nere vid TV'n.
 
Är du helt säker på att du har kopplat rätt i ändarna? Jag har mer än en gång stött på kontakter där t.ex höljet är helt avskalat och endast mittledaren har kontakt. Alternativt att någon tråd från skärmen har råkat få kontakt med mittledaren.
 
b_hasse skrev:
Impedansen brukar vara tryckt på kabeln, men jag tror inte det är ett sådant fel.
Det är nog avbrott eller kortslutning någonstans. Koppla loss den nya kabeln vid splittern. Ohm-mät samma kabel nere vid TV'n. Det ska vara oändlig resistans. Kortslut kabeln uppe vid splittern, då ska det vara ungefär 0 Ohm nere vid TV'n.
Kan man verkligen ohm-mäta en antennkabel? Jag vill minnas att jag har testat det men fick väldigt konstigt resultat.
 
Markbundet. Änd/slutmotstånd terminering sitter det på splittern

Alla befintliga uttag är installerat och kontrollerat av elektriker. Problemet började när jag klippte kabeln.
Har kollat på elektrikerns kopplingar, hur dom är utförda och gjort likadant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.