Hej! Jag satte dessa skivor i mitt nya kök igår och det såg ricktigt bra ut i gårkväll.
Idag hade 5 av 8 skivor lossnat i över och eller underkan.
Jag använde pl600 att limma skivorna med och jag gissar att det inte var ett så bra val, eller är det någon som vet vad som gått fel.
Skivorna var ej helt plana när vi satte upp dem men nu buktar de åt andra hållet.
Vad göra?
Mvh johan
 
Jag får ändra lite.
Alla skivor har lossnat mer eller mindre.
 
Har du någon bild ? Funderar på att sätte ett sådant.
 
inte för tillfället men jag kan kanske fixa en bild lite senare.
För att svara på min egen fråga om det är någon som undrar så var det viktigt att använda limmet som rekomenderades i instruktionerna. Det är svindyrt men drygt.
Jag fick lägga skivorna i spänn för att få ned böjningen på dom och det tog ett par dygn för skivorna att slappna av igen.
 
Jag har försökt montera Alloc Kitchen Wall nu 2 ggr. Passa er för dessa, av 2 leveranser av vardera 4 plattor, har samtliga varit för "bågnade" för att kunna fastna med deras rekommenderade lim (tec-7). Alloc utlovar en veckas leverans, men bägge gångerna har det tagit drygt 3 veckor. Nu har man varit utan ett fungerande kök i 10 veckor och det enda dem erbjuder är att häva köpet, dem kan inte garantera att nästa leverans är OK heller.
 
Använd pl600 och några klickar med smältlimpistol.
Smältlimmet torkar snabbare än vad pl:n gör, Så då får pl:n tid att härda och bita tag i väggen ordentligt.

Mvh Erik
 
nu är jag ju nått år försent ute men om någon hittar till tråden så

Du har använt FEL lim, använder du TEC7 som man ska göra så är det inga problem
Sen ska man inte ta av plastfolien innan man ska montera, förvara skivorna liggandes så dom inte slår sig
 
Uppdaterar denna tråd. Någon som lyckats bra med annat lim änTec7?
Och om man måste använda denna dyra Tec7, går det verkligen åt en hel tub per skiva (1200x600)?
Jag har inte köpt några skivor än, men hade tänkt att beställa snart.
 
jag brukar beställa 3tuber lim om jag ska sätta 4skivor
 
Torka först av skivorna med T-röd så sitter dom bättre.
 
Jag skall sätta upp skivorna idag, har tre stycken skivor. Köpte tre tuber.

Enligt instruktionerna skall man endast använda en fixkam vid kanterna av skivan, och låta det ligga som strängar på resten.
Jag har en målad betongvägg, tänkte dra ut allt lim med fixkammen för att det inte skall riskera att bukta ut av "strängarna". Någon som vet varför de inte använder fixkammen överallt? Se denna film: http://www.youtube.com/watch?v=-Dk3LgL9MQI

Går det bra att torka av skivorna med kemisk ren bensin istället för t-röd?

Sist av allt, direkt när jag satt upp skivan så skall man trycka med hela sin tyngd mot skivan eller slå med hammare på en träbit lite försiktigt. Ska jag endast göra detta direkt efter skivan är uppsatt eller bör jag gå tillbaka efter någon timme och göra samma sak för att det inte skall riskera att släppa?
 
ja brukar bara stränga och trycka dit dom, har inte torkat av dom heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.