Håller på att montera ett lås på min nya ytterdörr, vet ej vad jag gör för fel men jag får inte till det. Det blir inte rätt avstånd mellan dörr och ut till låscylinder på varken ut eller insida, vilket resulterar i att cylindern sticker ut för långt på utsidan, men inte tillräckligt långt ut på insidan. Jag har använt medföljande cylinderförlängare på insidan (10 mm) men det räcker alltså inte. På utsidan är där alltså inte någon cylinderförlängare men den sticker ändå ut för långt. Låskistan heter ASSA 2002 och jag har rundcylinder med "ringar" utanpå. Hoppas ni förstår vad jag menar. Vore tacksam för hjälp.
 
En rund cylinder får sticka ut. Troligen så har du fått med en 13 mm ring, så långt måste den sticka ut. Det finns 8 mm ringar också. På utsidan sätter du på cylinderhylsan innan du skruvar ihop cylindern. Tänk sedan också påp att när du skruvar på cylinderringen att du vrider den lite snett, annars kan den komma så illa att den lossar hylsan. Skicka mig ett PM om du får mer problem
 
Menar du att cylindern får sticka utanför cylinderringen? Jag fick lära mig att den inte får sticka ut eftersom man kan få fatt i den med tång el. dyligt och bräcka och bryta sig in. Den ska väll bara gå ut till samma nivå som ringen?
 
Ovala cylindrar ska inte sticka ut mer än 2 mm utanför cylinderringen. Men runda cylindrar kan eftersom de är skruvade med 4 härdade skruvar sticka ut hur mycket som helst. Du vrider inte upp en rund cylinder. Sedan kan man ju sträva efter att få det att sticka ut så lite som möjligt, bara för att det är snyggare. Men går det inte så går det inte.
 
JPM, nja att man inte vrider upp en rund cylinder är inte helt sant. Med lite träning och en rörtång så är det mer eller mindre lika lätt som med en oval cylinder. Självklart så ju lättare ju längre ut cylindern sitter.
 
Jag tolkar er som att det är okej att den sticker ut litegrann, och kommer att sätta en distans till på insidan så att den i alla fall kommer utanför så att det ser okej ut. Tack för hjälpen.
 
Förresten, nu när jag ändå är igång. Vad är det som gör att jag inte kan låsa upp direkt när jag sätter i nyckeln, det är precis som om att jag måste ta ut nyckeln någon tiondels millimeter innan det går att vrida runt. Visst, nu är vi inne på extremt små detaljer, men allt är nytt och man har ju trotts allt betalat en del för det.
 
dohfo skrev:
Jag tolkar er som att det är okej att den sticker ut litegrann, och kommer att sätta en distans till på insidan så att den i alla fall kommer utanför så att det ser okej ut. Tack för hjälpen.
Det är ok att den sticker ut. Sen är det ju så att sticker den ut 8 eller 13 mm ska man ju inte sätta dit en förlängare som gör att den kommer ut ytterligare. Den blir ju sårbarare trots att det är godkänt.
 
dohfo skrev:
Förresten, nu när jag ändå är igång. Vad är det som gör att jag inte kan låsa upp direkt när jag sätter i nyckeln, det är precis som om att jag måste ta ut nyckeln någon tiondels millimeter innan det går att vrida runt. Visst, nu är vi inne på extremt små detaljer, men allt är nytt och man har ju trotts allt betalat en del för det.
Gå tillbaka och be o få nya nycklar om du inte kan leva med det. Det ska inte behövas lirka med en alldeles ny cylinder.
 
frohike skrev:
JPM, nja att man inte vrider upp en rund cylinder är inte helt sant. Med lite träning och en rörtång så är det mer eller mindre lika lätt som med en oval cylinder. Självklart så ju lättare ju längre ut cylindern sitter.
Enligt det godkännande den fått så anses den inte gå att vrida upp innom rimlig tid. Sedan är ju ingenting omöjligt, vill man en sak så går det med rätt verktyg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.