L
Hej!

Har tittat på ett hus med halvkällare och resten krypgrund. Tog några kort på visningen:

Någon som har någon synpunkt på detta? Är det OK för ett gammalt hus?


P7191696.jpg

P7191697.jpg

P7191698.jpg
 
Redigerat:
Det ser mögligt ut? Men du bor ju inte i krypgrunden så mögel är i och för sig OK. Var plankorna ruttna i blindbotten? Kunde du köra en kniv rätt igenom dem? Fuktmätning?
 
L
Tyvärr tog jag bara dessa bilder, så det är vad jag har...
 
L
Nuvarande ägaren har isolerat 300mm mineralull, i bjälklaget samt satt dit stöttorna man ser på bild. Tror på 80 eller 90-talet.

Enligt ägaren ska den vara "torr och fin" ... fuktgenomslag i källaren, började framförallt i samband med installation av fjärrvärme... Kört olja och ved innan.

Kände ingen lukt när jag stack in näsan genom luckan iallafall.
 
Ingen lukt alls? Det är ju bra. Tror det är lugnt, men på en besiktning efter kontraktskrivning skulle jag dels krypa efter besiktningsmannen och lyssna noga, och dels kolla fukten med mätare och kniv. Ruttet = akut problem som måste fixas, men som kanske inte hindrar ett köp i och för sig.
 
Tycker också det ser ut som vitmögel på blindbottenbrädorna. Annars är ju grunden jämn och fin, alltså inte svårt att lägga ut byggplast och installera eventuell åtgärd. Man ska aldrig lita på nån som säger att det är "torrt och fint". Även om det dammar så kan det vara alldeles för fuktigt och risk för mögel och röta.
 
Blindbotten ser som tidigare sagt inte så rolig ut. Dock tycker jag stöttorna och de vågräta reglar (som håller uppe blindbotten?) ser nästan för bra ut. Kolla tex på bild 1 där det är en mycket stor skillnad. Har du någon mer exakt utfästelse på när stöttorna kom dit? Om de suttit där sedan 80 eller 90-talet och är så fina i trät så kan det ev vara så att det varit problem tidigare men av något skäl så har det problemet avstannat. Är stöttorna nya är det dock en annan sak
 
L
Vi har bestämt oss för att gå vidare med en besiktning, så vi får se vad den visar.
 
L
Ingen mögel hittades och ingen hög fuktnivå, låg på 16 % i blindbottenbräderna och 18% på de brädor som låg i direkt kontakt med botten. Det vita på brädorna är rester av betong då de återanvände brädorna för gjutformarna. Vinden ser likadan ut.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.