Hej!
Vi har ett trädäck med diverse uttag runtom. Upptäckte i våras att när snön smälte så gick den säkringen. Minns att jag tog en hårtork och torkade upp dessa, varpå problemet försvann.

Nu har problemet återkommit och jag kan omöjligt hitta vad som är fel. Skruvade upp ett uttag och det såg riktigt eländigt ut där (se bild)

Nu till min felsökningsfråga
Har kopplat lös kablarna till denna och klippt dem. Säkringen bryts dock fortfarande.
Är det så att den jordade kabeln måste vara i jord och att jag inte kan lämna den som bilden nedan? Är mest för felsökningens skull (finns rätt många uttag)
Förstår att det är en ett nybörjarfråga :)
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med tre avslitna kablar (blå, gul/grön och brun) löst hängande på ett träträdäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med utspridda kablar monterat på trätrall, omgivet av damm och smuts. En skruvmejsel ligger bredvid uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan lämna så där med lösa tampar, det är inte det uttaget som är boven.
Dock behöver du byta uttaget, det där ser inte alltför bra ut.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Är vägguttagen infällda i däcket på ett sådant sätt att det kan rinna vatten på dom, så är det bäddat för problem. Syns tydligt att det är/varit vatten i det som visas. Vem har gjort jobbet ? Helt fel montage. Bara göra om på rätt sätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Om säkringen löser ut så finns där någon kortslutning.
Om det är jordfelsbrytaren som löser ut så finns det någon överledning till jord i installationen.

Inte ovanligt att det sker en sammanblandning mellan säkring och jordfelsbrytare i felbeskrivningen.


Instämmer med föregående talare, det ser inte fackmannamässigt installerat ut. Fundera på om du inte ska ändra/ta bort uttagen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ah men du supersvar!
Ja det är ett kasst jobb men det är inte det enda dåligt utförda jobbet :)

En annan dum fråga nu när jag fortsätter:
Om det är fukt i ett uttag utomhus på detta vis och INGET är inkopplat i uttaget, går jordfelsbrytaren ändå vid fukt?
 
Pettson86 Pettson86 skrev:
Ah men du supersvar!
Ja det är ett kasst jobb men det är inte det enda dåligt utförda jobbet :)

En annan dum fråga nu när jag fortsätter:
Om det är fukt i ett uttag utomhus på detta vis och INGET är inkopplat i uttaget, går jordfelsbrytaren ändå vid fukt?
Svar ja.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.