Jag och sambon har jagat hus ett tag, och nu har vi hittat ett med stor potential, men det har dock ett "fel" i förhållande till vad vi önskat.

Det är att kök/matrum/vardagsrum inte ligger i vinkel. Vi är nämligen av åsikten att det är onödigt med två matplatser för sex personer i huset, vi vill hellre ha öppet och kanske en köksö för 3-4 pers, samt ett matbord i normalläge rymmer ca 6 pers, men som inbjuder till fest och som kan husera en bra bit över 10 pers om så krävs.

Felet med att rummen inte ligger i vinkel är att vi inte vill att man ska ha insyn från vardagsrummet direkt i köket. Man ska alltså kunna titta från kök till matplats, och från v-rum till matplats, men inte från kök till v-rum. Tänk er ett L där köket är högst upp och v-rummet längst till höger...

Dessutom så är väggen mellan vardagsrummet och köket i det här huset bärande, huset har bjälklag i lättbetong. Det går säkert att Fixa det med någon ny balk om man vill öppna mellan rummen, har någon erfarenhet av det?

Jag bifogar en skiss på hur det ser ut idag, och jag ser fram emot att alla kreativa personer försöker hitta en rolig lösning på mitt problem.

Ytterligare en grej att ta i beaktande är att matbordet helst inte ska täcka varenda dörr, så man får hoppa in i vardagsrummet... :)
 
  • idag1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja det som slår mig direkt vorde att flytta ingången till köket så att den hamnar upp mot ytterväggen. Sätter du en kraftig balk här bör du kunna öppna några meter.
 
  • ny1_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en spännande idé, det blir ju mer jobb med total omflyttning av vatten, fläkt mm, men det är ju fördelarna med att få borden längst in, så man slipper problemet att göra en kommandorullning över matbordet varje gång man ska in i v-rummet...

Fler?? :)
 
Ja det var lite tanken. Plus att du med rätt bord bara kan låta det växa mot/in i vardagsrummet vid behov
 
Håller med, det var bra... Det som är klurigt är som sagt att det blir betydligt mer konstruktionsförändringar, har du fler idéer? Rita gärna ut en normalstor köksö och bordet oxå om du har lust, och förrsten, tack för att du (och kanske fler...) tar er tid, det är GULD värt!!
 
Köksöar är jag emot så där är jag fel person. Tycker bara att de är opraktiska. Går inte att hänga överskåp där på bra sätt och man får en stor och ful fläktkåpa mitt i allt.

När det gäller bord så har jag två ideer. Antingen att bara ha ett bord med plats för 4-6 personer till vardagen och sen i med två iläggsskivor vid fest och vipps så tar det 10.

Alternativ två är att göra en fällbar bardisk på den vänstra väggen i ritningen. På så sätt får man återigen plats för det stora bordet på ett smidigt sätt
 
Ytterligare en ide är att dra ut en vinkel brevid spisen i riktning mot vardagsrummet. Gången i köket är onödigt bred och här skulle det gå att få till en bra avläggningsyta. Frågan är bara om det får plats på längden
 
Har försökt sätta in bild men ej funkat.
Ett alternativ är att vrida köket så att hörnan i L:et hamnar i övre vänstra hörnet, istället för högra. Då kan öppning kök/vardagasrum vara där spisen är idag, och matbordet nära den andra öppningen till köket. Då bör öven garderoben flyttas.

Ett annat alternativ är att ha hela köket längs vänstra väggen. Vi har det så hemma, förutom kyl, frys och städskåp. men vi har det opraktiskt. För det första hamnar dörren framför frys och städskåp, kanske för att det ska bli något besvärligt för ungarna att ta glass ur frysen. Men eftersom de ändå gör det i smyg så stänger de dörren automatiskt och då går det jättelätt att öppna frysen. Lillans favoritställe för att smygäta är bakom soffan i vardagsrummet.

Ta en titt på
http://www.byggahus.se/kok/kok_planlosningar.htm också.

Pernilla
 
Jag var också inne på ett långkök på vänstersidan först men det blev så himla långt mellan allting.
 
Minskade diskbänken lite och flyttade spisen en smula. Då gick det att få in en halvö också.
 
  • ny1b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du gör en "halvö" så kan du ha en halvhög vägg mot matplatsen. Vi gjorde så och det blev jättebra. Full kontakt med matplatsen när man står i köket, men man slipper se röran i köket när man satt sig ner vid bordet. Dessutom har vi en ca 20 cm bred hylla överst på halvväggen (in över bänken) och den är jättepraktisk som avställningsyta, när man arbetar vid bänken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.