Hej!
Har ett hus med källare som är byggt 1924. I tvättstugan har färgen släppt på ett par ställen och jag började därför knacka bort den lösa putsen. Det visade sig att mycket av putsen mot ena väggen åkte av så jag fortsatte knacka.
Nu märkte jag att bakom ca 2 cm puts ligger det bara en massa jord, sand och sten (flinta) . Det ser ut precis som jorden i trädgården när jag gräver där. Jag testade att knacka i jorden och den ramlar bara av och jag "gräver" mig längre och längre in i själva grunden.

Vad ska jag göra nu? Finns det ingen "murad" grund? Risker?

Tacksam för svar!
 
Bifogar två bilder:


bild(1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du hål rakt ut i trädgården?!
 
Så långt vågar jag inte gräva! Vet ju inte risken men att fortsätta ta bort jorden. Tilläggas bär att det sitter en platonmatta mot övriga källarväggar (dock inte mot denna). Så någon grund borde det ju vara. Förstår bara inte varför all sande/jord/sten ligger precis innanför putsen
 
Gräv på utsidan och kolla grundmurens skick därifrån?
 
Det ligger asfalt längs med hela den sidan så det vill jag gärna undvika
 
Finns det någon som sett liknande tidigare?
 
Om man spånar lite då. Antag att det finns hål i murningen, kanske murad natursten? Och anta att putsen har släppt så att det blivit ett mellanrum mellan puts och mur. Då kan jord tränga in genom bristerna i murfogarna över åren.
 
Hur går det? Har du fått reda på något?
 
stake skrev:
Hur går det? Har du fått reda på något?
Nej, inte ännu. Har kollat på ritningarna från 1920-talet och då fanns ingen källare. Den tillkom först på 1940-talet. Vad jag kan se ligger sockeln bara ca 90cm under markyta så min fundering är att det varit en krypgrund som blivit utgrävd till matkällare. Sen har man bara gjutit en platta på golvet senare. Men vad vet jag.... bara lekmannagissningar
 
Jag är inte ingenjör, men det låter inte sådär jättebra ur hållbarhets synpunkt.
 
Det är inte ovanligt på 20tals hus, ytterväggarna bruka vara en blandning mellan lera och cement och ca 25-40cm tjocka.
Istället för att mura upp väggarna forma man upp dem och blanda cement med lera och fyllde upp, leran tog man innan för ytterväggarna därför bruka det vara en liten "källare" i dem husen.
20tals hus byggda där det inte finns lera i jorden är ofta teglade.

Det är bara att putsa upp det som har släppt, putsa upp det lämpligt bruk.
Det där med platonmatta och isodrän på sådana lerväggar tvistar de lärde om. Om man tex sätter platonmatta så kommer det inte in fukt i väggen och efter tag blir den torr och börjar vitra sönder.
 
amatörens skrev:
Det är inte ovanligt på 20tals hus, ytterväggarna bruka vara en blandning mellan lera och cement och ca 25-40cm tjocka.
Istället för att mura upp väggarna forma man upp dem och blanda cement med lera och fyllde upp, leran tog man innan för ytterväggarna därför bruka det vara en liten "källare" i dem husen.
20tals hus byggda där det inte finns lera i jorden är ofta teglade.

Det är bara att putsa upp det som har släppt, putsa upp det lämpligt bruk.
Det där med platonmatta och isodrän på sådana lerväggar tvistar de lärde om. Om man tex sätter platonmatta så kommer det inte in fukt i väggen och efter tag blir den torr och börjar vitra sönder.
Så kan det ju vara. Sen är det iofs ingen "liten" källare. Den är ca 55kvm med fullhöjd (2,4m). Jag har iallafall knackat ner allt löst och murat upp det igen. Kommer lägga på silikatbinder outspätt först och sedan 1:2 och sist ren silikat så väggen verkligen kan andas.

Har det stått i över 70 år chansar jag på att det håller de 5 åren jag planerar bo här :)
Tack för alla tips!

//
 
Ser redan nu framför mig hur det om 5 år kommer en tråd angående "Dolt fel?! - Mitt hus har ingen grund" :)
 
Väcker denna gamla goding till liv. Skulle vara intressant att höra lite mer @amatörens? Försöker hitta information på nätet men verkar vara dåligt med det.

Har en liknande källarkonstruktion åtminstone på en vägg och kan inte för mitt liv förstå hur väggen inte kalvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.