Hej! Se bifogad bild. Jag hade tänkt ha en luftspalt (45x45 reglar), men upptäcker ju nu i efterhand att då kommer fasaden sticka ut utanför teglet. Bygger totalt 45+22+22 = 89 mm. Teglet i sig sticker ut från fönstrena ca 7 cm.

Det var liggande tidigare, men vill byta till stående som det är på andra delar av huset. Bakom vindpappen som jag monterat finns inte reglar / fästpunkter nog för att direkt fästa en stående panel. Jag behöver använda mig av horisontella reglar, räcker ca 1 cm höga reglar...?

Några tips?
 
  • Photo maj 24, 17 53 19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
28x70 funkar kanske...

28+22+22=72...

Jag antar att det är lockpanel du ska ha...eftersom det är 2 st 22mm...
 
Tack för svar.

Jag valde att lossa lite på vindspappen och regla upp ytterligare så att jag kan sätta dit lockpanelen ståendes så det sitter. Kommer använda ca 1x5 cm reglar (1 cm höga) för att få till en liten luftspalt iaf.

Jag har köpt 120x21 förgrundat för att göra det enkelt för mig, tänkte jag.

Fast den där lockpanelen ovan som är allt-i-ett låter verkar ju skitbra.

Låt säga att jag lämnar tillbaka det jag har och köper varianten ovan, måste man grunda båda sidor eller kan man montera ogrundat och grunda när det är monterat?
 
Det är bäst att grunda innan montage så att även "spånten" blir grundad. Måla även första varvet innan montage så slipper du ränder när virket torkar och krymper.
 
Varför bildas ränder efter montage? Menar du sprickor eller vad för ränder är tal om? :)

Jag har iaf bestämt att köra den där färdiga lockpanelen, för sådan är det på garaget och det är nog bäst att hålla det hela enhetligt!

Får hoppas byggmax tar tillbaka varor för utbyte till annat.
 
Ränder= När virket torkar och krymper.

Har du färdigmålat ett varv är det redan rätt färg där.
 
Döh, kom på nu vad som menades... =) Jo, sådant vore ju bra att i förväg skydda sig emot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.