Får panik. Jag får inte underskåpet att bli bra då skruvskallen sticker upp? ( Se bild ) Det är väl på den skenan och baktill komposit bänkskivan läggs på?? Det kommer ju inte bli bra? Går inte skruva ner skruvarna mer? De bara snurrar i botten och drar inte ner mer? Svårt att få allt i våg när mer än hälften sticker upp någon mm?
 
  • Närbild av en person som håller en vinkelhake för att mäta en metallskena på underskåpet, där skruvskallar sticker upp och förhindrar att allt hamnar i nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för skruv, varför finns den där?
 
D Dilato skrev:
Vad är det för skruv, varför finns den där?
Närbild på skruven som fäster skenan på toppen av ett vit underskåp under montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det är skruven till skenan på toppen av underskåpen
 
Går det inte att göra försänkningen i skenan något större/djupare?
 
S Styrman_jansson skrev:
Går det inte att göra försänkningen i skenan något större/djupare?
Jo det gör det nog. Men det ska man inte behöva kan jag tycka. Därför jag blir fundersam
 
Ska den inte sitta i bakre hålet, alltså slida skenan framåt?
Vad heter stommen?
 
Metod heter stommarna. Närbild på skruv i en vit stomme med ovalt skruvspår bredvid en zinkfärgad stomme utan det ovala spåret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hjälper inte. Ett ovalt spår som är lika runtom. Den som är zinkfärgad bredvid har inte det bekymret. Där går det dra över en skena fint.
 
Ja det är ju inte rätt. Kan skenan var feltillverkad kanske (jag har aldrig sett den vita skenan) ?
Instruktionenerna visar ju den andra du har.
Illustration av en skruv, markerad med 10035574, som monteras i en skena med hjälp av en skruvmejsel i fyra kopior.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Linus Hållander skrev:
Jo det gör det nog. Men det ska man inte behöva kan jag tycka. Därför jag blir fundersam
Men har du provat med bänkskivan om det är något problem?
 
K
L Linus Hållander skrev:
[bild]det är skruven till skenan på toppen av underskåpen
Men är inte den vita skenan på stommen som ska ha en häll? Tror det finns en anledning men kan ha fel, kan ju också vara fel skruv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej det är därför jag vill försöka få svar på det nu. Det är Nerostein som kommer och monterar skivan och deras vilkor är inte att leka med. Får inte vara något som inte stämmer då vänder dom i dörren och pengarna får man inte se mer. Inte allt iallafall 😓 måste få allt i våg och det går bra men de där skruvarna sticker upp på alla vita skenor.
 
K Kirre2021 skrev:
Men är inte den vita skenan på stommen som ska ha en häll? Tror det finns en anledning men kan ha fel, kan ju också vara fel skruv.
De vita sitter på stommen med häll,diskho mm. Framtill och baktill. Men de är försänkta ner i bänkskivan.
 
K Kirre2021 skrev:
Men är inte den vita skenan på stommen som ska ha en häll? Tror det finns en anledning men kan ha fel, kan ju också vara fel skruv.
Det har du rätt i, den är för inbyggnadsugn/diskbänk.
Du har köpt fel modell?
 
samovar
Konstiga villkor ni fått, det som brukar gälla är att man antingen väljer att betala för mätning så producerar de skivan efter hur skåpen sitter på mm, eller så mäter man själv och då lämnar de ingen garanti om något mått inte stämmer och det inte blir perfekt resultat. Om det inte går att få skåpen helt i våg brukar de lägga distanser för att jämna ut bänkskivan så det blir lika mycket tryck överallt. Såklart snyggare utan men beroende på hur mycket överhäng man valt så syns det knappt.
 
D Dilato skrev:
Det har du rätt i, den är för inbyggnadsugn/diskbänk.
Du har köpt fel modell?
Det borde vara rätt. Den ena är diskhon i och andra spishäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.