Har fått min handdukstork monterad enligt bild. Vatten in till vänster, ut högra sidan, cc 40 ur golv (från tidigare radiator). Har även elpatron, sitter på höger sida ovanför höger strypvred.

bild 2 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag häromdagen ströp vattentillförseln genom att stänga vänster/höger vred på torken för att testa elpatronen (som funkade bra) så blev samtidigt alla andra radiatorer på samma slinga kalla, detta är det det problem som jag nu vill lösa.

Fråga: Går det att använda en sån här ventil (Nordhem NK1 NH) http://www.hemgallerian.se/tillbehor/172-nordhem-nh-ventil-manuell.html för att slippa detta problem? Tänkte sätta denna nere vid golvet där vattnet kommer in. Oc när man har vattnet draget som jag har, tar man då bort det som ser ut som en "huv" på vänster sida på Nordhem-ventilen och ansluter vattnet ut från handdukstorken där?
 
Ja, du måste ha någon typ av ventilhus (för ettrörssystem) som ser till att det alltid är flöde genom slingan även om (termostat)ventilen till handdukstorken (elementet) är stängd.
 
Såg nu att Nordhem hade en bild på hur denna ventil funkar:

image3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så den kan jag väl inte använda? På bilden ser det ju ut som att vattnet både går in och ut på samma ställe...och så är det ju inte på min tork. Eller???
 
Krilleman
Du behöver anslutningen med röret och den lekande muttern också. Observera det lilla hålet direkt efter muttern på ovansidan. Ena anslutningen är där och andra anslutningen är i röret. Ventilen har en delning i halsen som gör att det fungerar.

På bilden är det inte samma ventil men principen förstår du bättre:

Ventil_handdukstork.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I min handdukstork så förlängde jag röret så vattnet tvingas ta en längre väg.
 
Skulle det gå att bara sätta en ventil mellan inkommande och utgående rör, nånstans mellan golv och radiator?

När man inte kör elpatronen så är ventilen stängd och det får funka som det gör idag. När man sen vill köra elen så skruvar man åt ventilerna till vänster och höger på torken samt öppnar ventilen mellan inkommande och utgående rör så att vattnet kan strömma vidare.

Nåt sånt här men med en strypventil i mitten: http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/tp-1-rorsford-m22x15-c_c-40mm.html

Vad tror ni om det? Finns det sådana ventiler?
 
Redigerat:
Krilleman
Nej, du behöver inte montera en extra pryl för 1-rörs-system. Den funktionen finns inbyggd i ventilen i din länk i #1.

NORDHEMS handdukstorkar kan anslutas till husets centrala värmesystem med en designad NH-ventil. Förkromade med handratt för steglös värmereglering eller termostatiska. Är förinställd för 2-rörssystem men kan enkelt ändras till 1-rörssystem. Idealisk när man skall byta ut ett befintligt element mot en handdukstork då rören oftast kommer från golvet med 40 mm avstånd. Finns även i borstat utförande.
Kombineras med Nordhems handdukstorkar grundversion. Ej för vvc.
 
OK, tanken var om det var enklare/billigare att göra som jag skrev i inlägg #5...men det är det kanske inte?

Om man sätter in en sådan där NH-ventil istället...ska man då plugga till höger och ta bor returledningen alltså?
 
Varför är den kopplad med tillopp och retur i varsin ände? Är inte det en valmöjlighet beroende på vart rören finns, alltså endast kopplad i en ände?
 
Jag vet inte...det är vvs-firman som gjort så. Jag funderar också på om det verkligen var nödvändigt?!?

Du menar att det skulle räcka att den var kopplad i en ände med en sådan ventil som syns i inlägg #4? Om det är så så har jag ju fått en helt onödig rördragning gjord från returen på höger sida av torken.
 
Tyvärr så är det så.
 
OK, tack för era inspel, då vet jag nu att detta borde gjorts på ett annat sätt.

Tycker ni att rörfirman gjort sitt jobb när de gör så här? Eller kan man förvänta sig att de före inkoppling säger "Den här handdukstorken som du har...om vi kopplar in den med tillopp och retur i varsin ände (via de ventiler som satt på från början) så kommer du inte kunna köra elpatronen utan att bryta flödet för hela slingan".

Det svar jag har fått nu är ungefär "Ja, men det fungerar ju, eller hur? Vi kan ju inte veta vad du vill och du har ju köpt torken själv, vi har bara kopplat in den."
 
Om dom vetat att du har ettrörssystem så borde dom varnat för detta.
 
Varför ska du köra elpatronen i torken när elementen är varma?

Är verkligen detta ett problem?
 
Inget problem just nu när fjärrvärmevattnet är ca 80 grader och det är så pass kallt ute att reglerkurvan i min fjärrvärmecentral tillåter tillräckligt varmt vatten att pumpas ut i huset. Sommartid däremot när fjärrvärmevattnet in till fastigheten är svalare och min central i stort sett stryper bort vattnet ut i huset så vill man kunna stödja med elpatron för att torka handdukarna, tex. i augusti när det kan vara ganska varmt men mycket fuktigt.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag förstår vitsen med elpatron, det har jag själv hemma och tycker det är en klockren lösning.

Men i augusti har du väl inte elementen på eller?
Då gör det väl inte så mycket om dom skulle bli kalla till följd av att du stryper ventilerna?

Jag är också införstådd med att det högst troligt är en inkoppling
avsedd för 2-rörssystem, i ett 1-rörssystem dvs. du har köpt fel ventil.

Men frågan jag ville lyfta upp är:
Kommer du någonsin att märka detta problem, förutom nu när du "testade" ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.