Har alltid velat ha en kamin men aldrig någonsin haft en, men nu ska det in en, eller åtminstone förberedas. Funderade redan i förra boendet på en riktig täljstensugn men la ner dom planerna då det var dåligt med både plats och förutsättningar. Nu finns både, murstock mitt i huset och gjutet fundament. Hade sotaren på plats förra sommaren för en koll och stålröret i murstocken såg bra ut, han visade ungefär var det slutade. Fick även backjobb då jag reglat för nära murstocken men väggarna var öppna så kunde enkelt ersätta närmaste med stålregel och dubbelgips. Men när jag kollat närmare på täljstensugnarna verkar det ofta ha låga sidoanslutningar vilket ställer till det för mig. Anslutningen för rökanalen var rätt högt och anade att det tidigare fortsatt längre ner och mycket riktigt har den gått längre ner tidigare. Finns även en kanal till höger. Fortsätter jag rakt ner kommer jag åter igen nära brännbart så en sidodragning till den andra kanalen hade nog varit det bästa och ansluta kaminen där. Men vad är praktiskt möjligt att göra och går det att ansluta ett till stålrör/slang mot det nuvarande? Blir nog att ta hit sotaren en till gång för att se vad han säger, men känner att jag behöver lite mer kunskap/lösningar i ryggsäcken först.

En delvis putsad tegelmur med synliga tegelstenar och en murstock mitt i renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänkte ta tag i detta projekt, hade velat beställa kaminen idag men vill ha alla pusselbitar på plats så det inte blir nå backjobb när det ska besiktigas.

Så här hade jag tänkt mig. Pratade med sotaren innan jag ritade upp det så det ska vara OK ur brandsynpunkt. Tänkte mig en Nunnauuni Mamo Solo-2, kanske stor pjäs. Går det att ha för stor?
Det jag kom att tänka på var möjligheten att sota första biten från kamin. Är det möjlig att göra det inifrån kaminen? Om inte behövs en sotlucka och ända möjliga placeringen är nog på gaveln bredvid timmerpelaren men då kommer frågan om avstånd till brännbart?
Är det bäst använda Rostfri slang eller finns det nå hårda rör som går att svetsa ihop?

Ritning över byggplan för installation av kamin med markerade avstånd och rökgångar samt position för sotlucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över installationsplan för kamin med detaljerade markeringar för stålrörens placering och anslutningsrör vid en timmervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite förenklat hur jag tänkte göra det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hussein.abbas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.