Vi dränerade runt huset för ca ett halvår sedan. Men nu har vi haft ordentlig översvämning i källaren i snart ett par veckor. Företaget som gjorde jobbet har varit här och kollat, men menar att det är grundvattnet som trycker upp underifrån, samt att vattnet pga dräneringen har svårt att rinna bort. De menar att vi nog måste installera nån typ av pump i källaren som pumpar ut vattnet när det stiger. Låter detta rimligt? Vad kan man kräva av företaget som gjort/gör jobbet? Vad täcker egentligen garantin? Jag har ingen anledning att tro att själva dräneringen inte är väl utförd, så är detta bara en olycklig slump som vi måste fortsätta betala för, eller betalar man för att huset ska vara torrt, så att företaget borde stå för kostnaden? Det är möjligt att det går någon vattenåder under huset..
 
Oj jobbigt. Jag håller på att planerar dränering av mitt hus. Har själv en liten pump i källaren som tillfälligt tar bort vatten i en grop jag har gjort. Jag står på berg och tror att det är anledningen till att jag får in vatten. Har ni haft vatten tidigare i källaren?
PS, det finns en sida som heter husgrunder.com. Där kan man ställa frågor till en "Micke" som verkar ha bra koll DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Låter märkligt att en dränering skulle försämra möjligheter för vatten att rinna bort, snarare tvärt om.
Har ni haft problem med översvämningar tidigare?
Om inte hela huset ligger i en grop där avrinning med nuvarande utformning är obefintlig låter det snarare som att det kommer in via dagvattnet på något sätt om det är stora mängder.

Kunnat lokalisera varifrån vattnet kommer in?
 
  • Gilla
Arnesson och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Oj jobbigt. Jag håller på att planerar dränering av mitt hus.H ar själv en liten pump i källaren som tillfälligt tar bort vatten i en grop jag har gjort. Jag står på berg och tror att det är anledningen till att jag får in vatten. Har ni haft vatten tidigare i källaren?
Ja innan dräneringen hade vi problem då och då. Nu händer det inte lika ofta, men efter det hällregn som har hållit på ett tag nu, är det ordentligt med vatten där nere, och det tar en evighet för det att sjunka undan. Får dra på gummistövlar för att kunna tvätta kläder.
Till saken hör att vi har stenkista, och jag undrar om det kan vara så att den är för liten.. Man kan se vattenansamlingar på gräsmattan..
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Oj jobbigt. Jag håller på att planerar dränering av mitt hus. Har själv en liten pump i källaren som tillfälligt tar bort vatten i en grop jag har gjort. Jag står på berg och tror att det är anledningen till att jag får in vatten. Har ni haft vatten tidigare i källaren?
PS, det finns en sida som heter husgrunder.com. Där kan man ställa frågor till en "Micke" som verkar ha bra koll DS.
Tack för tips om ”Micke”!
 
T Tptfm skrev:
Ja innan dräneringen hade vi problem då och då. Nu händer det inte lika ofta, men efter det hällregn som har hållit på ett tag nu, är det ordentligt med vatten där nere, och det tar en evighet för det att sjunka undan. Får dra på gummistövlar för att kunna tvätta kläder.
Till saken hör att vi har stenkista, och jag undrar om det kan vara så att den är för liten.. Man kan se vattenansamlingar på gräsmattan..
Jag håller med skogsliden att man får skilja på grundvatten och dagvatten och att det kanske är dagvatten ni har problem med. Ställ frågan på husgrunder.com och sedan kanske ta dit någon annan som på plats kan föreslå en lösning åt er. Ofta är det väl så att om man fått hjälp av en dålig firma blir det nog inte bättre andra gången... Nu säger jag inte att dom gjort något dåligt men OM det skulle vara fel utfört så är chansen liten att dom gör det bättre gång nr 2.
 
Det här låter ju helt sjukt. Hela grundpoängen med en dränering är att justera bort grundvattnet som jag förstått det.

jag tycker det låter som att dom bara vill frånsäga sig sitt ansvar. Och så föreslår dom ju en helt puckad lösning på det.
 
S skogsliden skrev:
Låter märkligt att en dränering skulle försämra möjligheter för vatten att rinna bort, snarare tvärt om.
Har ni haft problem med översvämningar tidigare?
Om inte hela huset ligger i en grop där avrinning med nuvarande utformning är obefintlig låter det snarare som att det kommer in via dagvattnet på något sätt om det är stora mängder.

Kunnat lokalisera varifrån vattnet kommer in?
Nej, marken sluttar något där huset rinner. Och de lät plastmattan gå ner något under husgrunden, det är väl därför de menar att det kan göra det svårare för vattnet att rinna bort. Jag misstänker att vattnet stiger upp underifrån. Har hört att det ska finnas nån vattenåder här i kvarteret. Har köpt en länspump för att försöka få bort lite vatten, men det tar en halv evighet, och går snabbt för vattnet att stiga upp igen.
 
Dräneringens huvudsakliga jobb är alltså inte att ta hand om regnvatten
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
T Tptfm skrev:
Nej, marken sluttar något där huset rinner. Och de lät plastmattan gå ner något under husgrunden, det är väl därför de menar att det kan göra det svårare för vattnet att rinna bort. Jag misstänker att vattnet stiger upp underifrån. Har hört att det ska finnas nån vattenåder här i kvarteret. Har köpt en länspump för att försöka få bort lite vatten, men det tar en halv evighet, och går snabbt för vattnet att stiga upp igen.
plastmatta? Man dränerar med isodrän om man gör det idag.
 
S SomePenguin skrev:
Det här låter ju helt sjukt. Hela grundpoängen med en dränering är att justera bort grundvattnet som jag förstått det.

jag tycker det låter som att dom bara vill frånsäga sig sitt ansvar. Och så föreslår dom ju en helt puckad lösning på det.
Det är just detta som jag har så fruktansvärt dålig koll på! Har ingen aning om vad man kan kräva..
 
S SomePenguin skrev:
plastmatta? Man dränerar med isodrän om man gör det idag.
Oj då.. i detta fallet var det plastmatta
 
  • Gilla
joah1
  • Laddar…
T Tptfm skrev:
Det är just detta som jag har så fruktansvärt dålig koll på! Har ingen aning om vad man kan kräva..
posta lite bilder på hur dom utförde dräneringen så kan vi nog ge dig tips. Men du borde oavsett ta dit en besiktningsman!
 
T Tptfm skrev:
Oj då.. i detta fallet var det plastmatta
menar du platonmatta då? Så gjorde man förr innan man insåg att det var mindre bra.
 
Hur mycket fyller det på? Pratar vi kubikmeter i timman, eller några liter då och då?
Kan du se varifrån vattnet kommer? Kanske får hyra en riktig våtsug så du kan undersöka ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.