Hallå!

Jag ska göra en lättare upplyftning i mitt kök genom att byta ut spis mot häll och inbyggnadsugn, byta bänkskiva, ho och blandare..
Dock har jag ett problem.Som verkar bli större än vad jag trott och därför vänder jag mig hit.

Idag har vi en 60-spis som ska få möta soptippen, min tanke är att sätta in en stomme och bygga in en ugn där.
Problemet är följande;
Bredden på hålet efter spisen är 60,5cm,(inget problem, det löser jag med en list och "utfyllnadsmaterial" mellan stommarna.
Nästa problem som dyker upp är att stommarna som är på plats idag, är 70cm höga, jag hittar inget lägre än 71,9cm för stunden (men det löser jag genom höjden på sockeln..)
Dock, det sista problemet, är djupet, stommarna som är på plats idag är 57cm djupa.
Finns det något bänkskåp ute i världen som idag har ett djup på 57cm som är anpassat för inbyggnadsugn?
 
IKEAs förra kök "Faktum" var 70cm höga, dock 60cm djupa (inkl lucka), så de är ~58cm djupa.
De borde dels att hitta på blocket begagnade, dels kanske man kan fråga snällt på IKEA om man kan köpa en (man ska kunna kompletteringsbeställa delar).
Och sedan eventuellt kapa dessa i bakkant.
 
Hade jag varit i din sits hade jag byggt ett skåp själv istället. Du kan säkert få hjälp hos din lokala bygghandel att få delarna utsågade om du saknar bordssåg eller sänksåg själv.
 
Om det inte finns måttanpassade skåp så kapar man bara i bakändan, runt om.
En bra fintandad klyvsåg eller en sänksåg fungerar alldeles utmärkt, har du ingen själv så åk till närmaste snickeri eller till en vanlig skola eller hellre till en yrkesskola, påse bullar fungerar hos oss, vet att det inte gör det på många ställen.

Kan du inte dra ut de grunda skåpen annars och fästa en L sarg i bakkant så att de passar ett "vanligare" mått på skåpet till inbyggnadsugnen?
Mvh P-A
 
Nu utgick jag lite snabbt att du inte kan göra sakerna själv, ledsen för det, annars som "Lukastorp" skriver, bygg själv..

Eget byggt torn för mikrovågsugn och ugn i kök, med vit vägg och dekorativa detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag ganska många maskiner att tillgå, då är det lite lättare om man stöter på småproblem, jag byggde ett eget torn till micro, ugn och diskmaskin, använde golvbrädor, stående till konstruktionen, sedan gips och ytskikt, var bara noga med att få skåpet ventilerat om du gör arbetet själv.
Mvh P-A
 
Stort tack för era svar, nu har jag lite mer ideér!
 
BirgitS
13th Marine skrev:
IKEAs förra kök "Faktum" var 70cm höga, dock 60cm djupa (inkl lucka), så de är ~58cm djupa.
De borde dels att hitta på blocket begagnade, dels kanske man kan fråga snällt på IKEA om man kan köpa en (man ska kunna kompletteringsbeställa delar).
Och sedan eventuellt kapa dessa i bakkant.
Man kunde kompletteringsbeställa Faktum fram till början av hösten, men inte nu längre.

Många tillverkare verkar ha stommar som är 58 cm djupa.
 
Att skåpet är grundare vilket verkar vara mer vanligt är väl inte ngt bekymmer, ugnar brukar vilja ha 550mm give or take mm.
 
DFYD123 skrev:
Att skåpet är grundare vilket verkar vara mer vanligt är väl inte ngt bekymmer, ugnar brukar vilja ha 550mm give or take mm.
Det är möjligt att jag missförstod något, kan vara att jag är ute och cyklar, som oftast, jag tror att ts vill ha ett inte fullt så djupt skåp till inbyggnadsugnen, så att det harmonerar/ligger i samma linje i framkant som de andra grundare skåpen, kan vara att jag missade något.....
Vi kanske menar samma men skriver lite olika..
 
Jag har samma problem, men tänker att jag ska köpa skivmaterial och lite pluggar samt kopplingsbeslag.

Kan ju inte vara så svårt tänker jag
 
Det är rätt, stommarna som idag är på plats är grunda och endast 570mm djupa.
Jag kommer platsbygga en stomme.
Kan hända jag återkommer med eventuella problem ;)
 
Det jag menar är att 570 inte är detsamma som endast... det är inget ovanligare att många tillverkare har även 560mm djupa och då borde det inte vara ett bekymmer för då är det bara att dra ut skåpet till motsvarande djup som omgärdande stommar. Eller så missförstår även jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.