Hej!

Finns det någon Husqvarna Automower expert här? Jag har en 230ACX från -08 som inte klarar av att köra in till laddstationen. Problemet verkar vara "F-signalen" som laddplattan ska skicka ut för att klipparen ska känna av att den är nära. Det finns ett testläge på klipparen där man kan se signalvärdet för "F-signalen" och det är inte inom de angivna värdena. Om jag har förstått det rätt så ska signalen genereras av en spole i laddplattan. När jag öppnar upp laddstationen och mäter på trådarna som ligger i laddplattan så får jag att en spolen verkar hel (N-signalen) men att det verkar vara avbrott på andra spolen som ska generera F-signalen. Det verkar inte gå att köpa en ny laddplatta av den modellen utan man får bytta båda laddplatta och kretskort i så fall. Skulle man kunna göra en egen spole som man tejpar över eller under laddplattan på något sätt? Skulle man bara kunna ta en vanlig ledning och lägga ut eller behöver det vara någon viss typ med visst motstånd, visst antal varv eller liknande?

Hälsningar
Henrik
 
  • Gilla
Jilldan
  • Laddar…
Köp en trasig klippare på blocket och återanvänd plattan.
 
Det ska inte vara något speciellt med kabeln i laddplattan. Testa med vanlig kopplingstråd, alt. laga avbrottet i kabeln.
 
E etompau skrev:
Det ska inte vara något speciellt med kabeln i laddplattan. Testa med vanlig kopplingstråd, alt. laga avbrottet i kabeln.
Toppen! Testar nog med en extern tråd först, verkar lite bökigt att dela på laddplattan för att komma åt originalkabeln, med risk för att man tar sönder den som redan fungerar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.