Hej!

Har monterat Lillviken (IKEA) utan problem ett par gånger men när jag ska montera den på Norrsjön inbyggnadsdisko stöter jag på problem.

Bottenventilen är:
https://www.ikea.com/se/sv/p/lillviken-vattenlas-bottenventil-1-ho-10311539/

Diskhon är:
https://www.ikea.com/se/sv/p/norrsjoen-inbyggnadsdiskho-1-ho-rostfritt-stal-s49250399/

Problemet består i diskhon är för grund för att passa med breddavloppet?

Den inringade röda delen är maximalt ihopskjuten men då lutar röret (röda strecket) uppåt d v s jag får bakfall. Det är t o m så mycket bakfall att jag inte kan ansluta den tätt till bottenventilen och det blir läckage.

Ikeas kundtjänst förstod inte problemet så frågan är om någon annan här har någon bra idé :)


Vattenlås och bottenventil med rör som lutar uppåt markerat med rött, indikerar problem med bakfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lillviken till norrsjön. Så här ser det ut hos mig om det kan vara till hjälp.
 
  • Installation av Lillviken avloppssystem anslutet till en Norrsjön diskho underifrån en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P proffsrik skrev:
Jag har lillviken till norrsjön. Så här ser det ut hos mig om det kan vara till hjälp.
Tack - men det ser ut som att du har en större modell av Norrsjön? Alla de större modellerna är 19 cm höga/djupa och där fungerar säkert lillviken bra. Den modell jag har är den minsta 21*44 och den är bara 15 cm hög/djup.

Det verkar som att dessa 4 cm gör breddavloppet då blir för "högt/långt" även i sitt mest hoptryckta läge?

/Krille
 
P proffsrik skrev:
Hittade detta.
[länk]
Härligt - stort tack! I den manualen framgår tydligt hur man ska kapa. Dåligt av Ikea att inte uppdatera manualen för Norrsjön.

Stort tack igen!

Illustration av steg-för-steg-instruktioner för att kapa komponenter till ett kökssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.