Hej

I somras la jag på ny takmassa på vårt garagatak. Det fanns en spricka på tvären som jag la takkitt på innan jag påförde två lager takmassa. I förra veckan hade det läckt in vatten i förrådet (rakt under sprickan). När jag gick upp på taket såg jag att det fanns en ny spricka på exakt samma ställe som den gamla. Jag använde Kerabit-produkter (takkitt och takmassa).

Hur gör jag för att laga sprickan permanent? Jag har lagt på ny takkitt som jag hoppas stoppar vattnet tillfälligt men utgår från att det kommer spricka igen.
 
Ny papp ovanpå!
 
Och om det buktar får du skära bort av den gamla pappen.
 
ok! Jag utgår från att ni menar att jag lägger papp endast på det stället där det har spruckit? För att jag egentligen borde lägga om hela taket har jag redan fattat;-)

Använder jag samma tillvägagångssätt som när man lägger ett nytt tak eller?
 
Har du inte rätt grejer så fixar du inte detta själv. Ett rätt lagt papptak ska hålla +20 år.
 
  • Gilla
jocke_mejsel
  • Laddar…
Consensus skrev:
Har du inte rätt grejer så fixar du inte detta själv. Ett rätt lagt papptak ska hålla +20 år.
Dom flesta har nog kniv, hammare och pensel.
 
Beror ju på vilken lutning det har, låglutande ska ju svetsas så det fixar man inte så lätt.
 
Titta på sidan 24 i detta häfte så ser du principen för hur du lägger en bit papp in under den gamla och hur man skär lagningsbiten. Brukar gå bra om du är försiktig med det gamla och spröda papptaket. Skär ett snitt och för in lagningsbiten enligt bild.

Jag utgår ifrån att det inte är ett platt tak eller duk utan vanligt papptak med taklutning

http://www.raa.se/publicerat/9789172096110.pdf
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Beror ju på vilken lutning det har, låglutande ska ju svetsas så det fixar man inte så lätt.
Ner till 3 grader så är det lim som gäller på dom flesta produkter. Sen är det platt tak och där svetsar man.
 
Tack för alla svaren. Jag vet inte om jag har ett låglutande tak, vet inte vad det innebär eller vilken lutning mitt tak har. Får undersöka det då jag förstår att det p åverkar hur jag går tillväga. Men det är av modellen "platt garagetak".

Taket är gammalt (det mesta från -78) och som jag sa så borde jag byta pappen men det är andra saker som går före det (flyttade in i huset förra sommaren). La på ny takmassa i somras och lagade då sprickan med takkitt för att göra "konstgjord andning" på det några år.
 
Mät höjdskillnaden på en meter i sidled så kan jag säga vilken taklutning du har.
 
Agorazo skrev:
Tack för alla svaren. Jag vet inte om jag har ett låglutande tak, vet inte vad det innebär eller vilken lutning mitt tak har. Får undersöka det då jag förstår att det p åverkar hur jag går tillväga. Men det är av modellen "platt garagetak".

Taket är gammalt (det mesta från -78) och som jag sa så borde jag byta pappen men det är andra saker som går före det (flyttade in i huset förra sommaren). La på ny takmassa i somras och lagade då sprickan med takkitt för att göra "konstgjord andning" på det några år.
Kan du läsa hur man tar lutning med tumstock och sen se vad det är i grader:
http://www.teokonsult.se/plat/taklutningar.htm
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Oavsett lutning så måste man lägga om taket om det är sedan 78 och börjar spricka och det ska göras med svetsprodukter om man vill göra det bra.
Att prioritera andra saker före läckande tak är enligt mig direkt stolligt, har sett ALLDELES för många exempel där folk inte prioriterar rätt med skyhöga kostnader som följd.
 
jocke_mejsel skrev:
Oavsett lutning så måste man lägga om taket om det är sedan 78 och börjar spricka och det ska göras med svetsprodukter om man vill göra det bra.
Att prioritera andra saker före läckande tak är enligt mig direkt stolligt, har sett ALLDELES för många exempel där folk inte prioriterar rätt med skyhöga kostnader som följd.
Så du menar att alla papprodukter som är godkända ner till 3 grader med spikning och limning inte funkar?
 
Det beror helt på konstruktionen. Har du en konstruktion med genomföringar och takbrunnar vågar jag påstå att det inte funkar på sikt.
Har du däremot ett slätt tak med hängränna kan det funka, men inte lika länge som ett svetsat tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.