Hej.
Har någon förslag på hacks för att lösa mitt problem med att klyva limfog?

Parallellanslaget till cirkelsågen är inte tillräckligt långt för att nå in till markeringen för snitten, eller för långt och slår i det som fäster brädan på andra sidan beroende på hur jag ställer in det. Jag försöker istället låta ett gammalt vattenpass agera styrskena-ish men snabbtvingarna som håller det på plats hamnar ivägen för motorn på cirkelsågen. Just nu kör jag på Biltemas billigaste ihopfällbara arbetsbänk, en riktigt vinglig historia som inte kan öppna tillräckligt och med fästena för öppningsfunktionen ivägen för att kunna fästa tvingar på kortsidorna. Hur fäster ni och i vad när ni klyver och vad använder ni för att gå rakt hela vägen genom brädan?
 
S
Någon gång varit i sånt läge. Skruvade fast en hyfsat rak rikt-bräda i delen som blev över i det som skulle klyvas.
 
K Karin. skrev:
Hej.
Har någon förslag på hacks för att lösa mitt problem med att klyva limfog?

Parallellanslaget till cirkelsågen är inte tillräckligt långt för att nå in till markeringen för snitten, eller för långt och slår i det som fäster brädan på andra sidan beroende på hur jag ställer in det. Jag försöker istället låta ett gammalt vattenpass agera styrskena-ish men snabbtvingarna som håller det på plats hamnar ivägen för motorn på cirkelsågen. Just nu kör jag på Biltemas billigaste ihopfällbara arbetsbänk, en riktigt vinglig historia som inte kan öppna tillräckligt och med fästena för öppningsfunktionen ivägen för att kunna fästa tvingar på kortsidorna. Hur fäster ni och i vad när ni klyver och vad använder ni för att gå rakt hela vägen genom brädan?
Sist jag klöv en trall bräda så hade ja 2 vanliga bockar + en styrskena, i mitt fall långpasset som hölls på plats med 2 snabbtvingar. Du bör kunna ha en sida som är friare. På min makita så funkar det ypperligt med skenan på höger sida.

Beror nog mycket på vilken sida du ska ta bort/ behålla.

Du kan ju ta en rak bräda eller liknande med och skruva fast efter en uppmätt linje som anhåll med. Skruva i den som ska bort bara🙃
 
Bara klyva på sen flyttar man tvingarna efter hand.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
K
Flytta vattenpasset så det inte är på samma sida som motorn?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.