Hej

Jag har problem med att det ej går att sänka en altandörr som tidigare justerats upp. Har skruvat ned de tre insexskruvarna men "stiften" sjunker inte. Har provat att med lyfta dörren lite och släppa den för att på så vis försöka få ned stiften.

Det samma modell som denna denna tråd avhandlar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/justera-altandoerren-i-hoejd.379735/



Fönsterlås av märket ASSA på ett öppnat fönster, energimärkt med U-värde, vit ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det sitter slitringar på gångjärnet som måste tas bort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det sitter slitringar på gångjärnet som måste tas bort.
Sorry. Jag återanvände en bild från tråden jag hänvisar till för att visa på vilket gångjärn det är. Borde skrivit det. Så det är inga slitringar.
 
Ta en bild på de gångjärn du har så det går att bedöma varför du inte kan justera just dessa.
Om du lossat den undre torxskruven på samtliga gångjärn samtidigt så kanske gångjärnen redan är i botten om de inte sjunker mer.
 
Tycker inte det ser ut som gångjärn som medger nån justering överhuvudtaget?
 
En sak som kan göras är att mäta hur mycket dörren ska ner, skruva loss järnet och slipa/fika ner så mycket som behövs på den övre delen, den nedre brukar ha pinnen i sig.
 
Här är rätt bilder. Som sagt bilden ovan i orginalinlägget var från en annan tråd. Var lite lat, men nu är det rätt.

Det går inte att minska "glipan".
 
  • Närbild på brun dörr och silverfärgad dörrgångjärn mot en vägg. Slitna ytor, färgvariationer, ingen synlig omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönster, metallgångjärn, certifikat, ASSA ABLOY lås, träram, CE-märkning, säkerhetsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
En sak som kan göras är att mäta hur mycket dörren ska ner, skruva loss järnet och slipa/fika ner så mycket som behövs på den övre delen, den nedre brukar ha pinnen i sig.
Ja det får bli plan B om det inte går att göra det på rätt sätt.
 
Ser det ut sådär så måste det ju vara gångjärn som har invändig justering för tappen. Du kan alltså knacka av hatten uppepå så borde det sitta nåt du kan vrida på med insexnyckel eller nåt i hålet.
 
  • Gilla
egge80 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ser det ut sådär så måste det ju vara gångjärn som har invändig justering för tappen. Du kan alltså knacka av hatten uppepå så borde det sitta nåt du kan vrida på med insexnyckel eller nåt i hålet.
Toppen, jag provar.

När jag justerade upp har jag för mig att man endast skruvade under.
 
Ö Örebro777 skrev:
Toppen, jag provar.

När jag justerade upp har jag för mig att man endast skruvade under.
Ja det kan vara underifrån också ska ju nämnas........pinnen i sig kan ju vara gängad i plåten.
 
Om du skruvat upp den och den sitter kvar när du skruvar ner den igen så kan den ju behöva lite "kärlek" för att komma ner igen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.