Hej alla kunniga!

Har ett problem hemma. Har investerat i en ny LV pump och önskar att kunna köra ut lägre temp i golvslingor.

Problemet är att på övre plan har vi mycket stora glaspartier vilket resulterar i en del kallras. Nere har vi golvslingorna gjutna i betongsulan och där kan vi köra en betydligt lägre temp för att hålla behaglig värme, så jag har strypt slingorna nere ganska hårt. Skillnad Tillopp/retur ungefär 7 grader nere. Mätt med IR-picka.

Uppe har vi golvslingorna lagda under 22 mm golvspånskiva (äldre golvvärme från 90 talet.) och det verkar vara svårt för värmen att passera igenom spånskivan. Har jag slingorna helt öppna utan strypning så skiljer det nästan inget mellan tillopp och retur. Har provat att strypa alla slingor för att få en skillnad på 4 grader på varje slinga men det resulterar i lägre temp uppe och ibland flödeslarm från pumpen. Har provat alla lägen på cirkulationspumpen.

Jag har en idé om att riva upp laminatgolvet på hela övervåningen och fräsa spår i golvspånet, kanske 18 mm djupt längs med golvslingorna för att leda upp värmen genom spåren. Självklart tvärs golvbjälkarna, låter det som ett jättejobb utan vinning?

Vad tror ni?
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.