Hej!

Jag har två element som sitter i källaren som jag inte får någon riktig värme ur.

Jag bor i en bostadsrätt och vi har fjärrvärme som kommer in i huset från en central. När husen byggdes -50 tal så fanns det ingen värme i källaren utan tidigare ägare har installerat dessa två element för några år sedan. Problemet är att jag inte får någon cirkulation i dessa två element, de blir bara ljumna i toppen och halva elementet.

Bilder på elementen syns nedan.

Är elementen felaktigt kopplade med modernare kopplingar som inte funkar i mitt hus? Elementen på övreplan är kopplade med rör in i toppen och returrör i botten.

Det går inte att höja trycket från matarstationen och om jag stänger alla ventiler i övriga huset får jag inte mer cirkulation i källaren...

Har någon några tips? Är sugen på att sätta in en liten cirkulationspump i huset för att få fart på elementen. Detta alternativ är OK från föreningens sida.

Mvh Karl
 
  • IMG_2139.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2140.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2142.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2144.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Han (ägaren)kan ha strypt in raddarna så att dom bara skall vara fesljumma....
Ser ut som han tagit bort justeringsratten....Är det danfoss med gradering så kan du dra ut hylsan och ställa upp graderingen =ta bort strypningen på tilloppet lite...kanske skall fråga ägaren först?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.