Vi har problem med att få våra radiatorer varma. Vad kan vi testa mer än det som redan gjorts?

Vi har en Thermia Diplomat Optimum G2 från 2010.
Nu har jag luftat alla elementen, knackat på alla stift och fyllt på vatten så trycket står på 1,1.

Första elementet blir varmt lite grann överst, resterande är kalla. VP värmer vatten, men kör även igång och värmer huset, fast det verkar inte komma ut till elementen. Brinen ligger på höga plusgrader, så antar att den tar med sig av värmen ut i stället.

Finns det något mer vi kan testa själva innan vi ringer rörmokaren på måndag?
 
Har det fungerat tidigare?
Har det gjorts några ändringar mellan det fungerade och nu?

Är det ettrörssystem eller tvårörssystem?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har det fungerat tidigare?
Har det gjorts några ändringar mellan det fungerade och nu?

Är det ettrörssystem eller tvårörssystem?
Det fungerade ju under förra vintern och inga ändringar har gjorts. Det är därför jag tycker det är så märkligt.
Jag är dålig på rörsystem. Vad är skillnaden?
 
Redigerat:
I tvårörssystem är radiatorerna parallellkopplade.
 
Har du kollat smutssilen som sitter på returen från radiatorsystemet?
 
Fungerar cirkulationspumpen? Om du känner på den så bör den vibrera lite. Skulle kunna vara något med växelventilen också.
 
K kajsalajsa skrev:
Vi har problem med att få våra radiatorer varma. Vad kan vi testa mer än det som redan gjorts?

Vi har en Thermia Diplomat Optimum G2 från 2010.
Nu har jag luftat alla elementen, knackat på alla stift och fyllt på vatten så trycket står på 1,1.

Första elementet blir varmt lite grann överst, resterande är kalla. VP värmer vatten, men kör även igång och värmer huset, fast det verkar inte komma ut till elementen. Brinen ligger på höga plusgrader, så antar att den tar med sig av värmen ut i stället.

Finns det något mer vi kan testa själva innan vi ringer rörmokaren på måndag?
Testa höj RUM värdet till 24 tillfälligt så du får mer värme ut i systemet och trycket ökar och på så sätt får mer fart och sedan kan du ändra tillbaka det RUM värdet du hade innan om det fungerar för som idag är det inte speciellt kallt ute så systemet kan vara lite trögt så här års.Har varit ute hos kunder denna vecka och bara ökat på tillfälligt så systemet kommit igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.