Hej

Jag har ett nybyggt garage där jag skall lägga klinker.
Garageplattan blev inte bra så entreprenören flytspacklade golvet.
Jag monterade 120 stycken 30*30 plattor i Kiilto DF flyfix innan jag märkte att flytspacklet hade bommat.

Entreprenören bröt upp flytspackel och klinker idag. Entreprenören gjorde mig uppmärksam på att plattorna inte satt fast och det vara bara ett fåtal som gick i sönder när flytspacklet togs bort.
Plattorna ser nästan rena ut på undersidan.

En säck på 20kg skall blandas med 5.8-6.1 liter vatten. Jag har använt 6.1 liter och varit noga med att inte låta flytfixet ligga länge innan montering av plattorna. Jag har även tryckt på plattorna efter montering.
Har haft en hummerkam för att lägga flytfixet.

Vet inte riktigt vad som kan vara fel. Kan det vara så att platta och flytfix inte är kompatibla?

Tacksam för hjälp för jag vet inte hur jag skall göra nu.
 
H
Ev oxidation på flyten, då fäster inte fixen, det är lika med betonggolv, har betong eller flyt legat en längre tid ska det helst stålborstas, dammsugas och framför allt en massa primer på för att fix ska fästa bra . Garage är det extra viktigt att det blir fullt med fix under plattorna, ingen luft då kan dom spricka vid belastning
 
T
Fixet fastnar i det underlag som suger mest, i ditt fall flytspacklet men behöver inte betyda att det är "bom" i plattan.

Bilade nyligen upp 2 st 60x60cm klinker som var lagd på flytspackel med flytfix enligt konstens regler och dom var ett rent helvete att få upp, satt som berget men när dom väl var uppe så var där inget fix på klinkern utan den satt fast i flytspacklet, knackade innan uppbrytningen och där var ingen "bom" på plattorna. Plattorna bröts upp eftersom det var ett brott på elslingan.

Brukar oftast lägga plattor i vanligt fix och då bakstryker jag plattorna med fix samt 10:ans kam på golvet och då blir det 100% täckning och fixet fastnar både på underlag och platta.
 
T tank77 skrev:
Fixet fastnar i det underlag som suger mest, i ditt fall flytspacklet men behöver inte betyda att det är "bom" i plattan.

Bilade nyligen upp 2 st 60x60cm klinker som var lagd på flytspackel med flytfix enligt konstens regler och dom var ett rent helvete att få upp, satt som berget men när dom väl var uppe så var där inget fix på klinkern utan den satt fast i flytspacklet, knackade innan uppbrytningen och där var ingen "bom" på plattorna. Plattorna bröts upp eftersom det var ett brott på elslingan.

Brukar oftast lägga plattor i vanligt fix och då bakstryker jag plattorna med fix samt 10:ans kam på golvet och då blir det 100% täckning och fixet fastnar både på underlag och platta.
Jag knackade på plattorna och hade ingen bom heller. Kanske skall byta ut flytfixet och ta vanligt fix och bakstryka då. Har du någon rekommendation på vanligt fix?. Passar 10:ans kam för 30*30 plattor?
 
Nu har jag börjat montera om min klinker igen. Entreprenören valde att slipa plattan istället för att lägga flytspackel.
Jag är lite fundersam över slipmärkerna som är på plattan. Entreprenören sa att det är inga problem att lägga klinker på.
Dessa cirkulära märken är ca 2mm djupa. Borde det inte bli sjunkningar i fixet på dessa ställen?
Skall jag spackla igen dom eller kan det vara som det är?
Vill att det skall bli rätt gjort så jag slipper göra om det en tredje gång :)
Slipade cirkulära märken cirka 2 mm djupa på en betongplatta som förberedelse för klinkerläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem med dom märkena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.