Hej,

Jag har en Stiga med en 10 hk Briggs & Stratton. Givetvis så startar den inte, jag har gjort följande.


  • Bytt tändstift
  • Bytt tändspole
  • Kollat att det kommer gnista.
  • Kopplat bort dödarkabeln från tändspolen
  • Lossat luftburken och sprutat in startgas
  • Kollat att det går att vrida runt svänghjulet för hand.
  • Kört startmotorn utan att gå via startreläet.

Ventilspel på insug är 0.15-0.20, på avgas är det 0,20.

Symtomen är att den inte tänder utom någon gång då och då men det är bara en halv host och inget mer. Jag tycker att startmotorn har det lite jobbigt att dra runt motorn (kör från ett nytt bilbatteri). När jag kör startmotorn och drar gasreglaget från choke till lite gas så blåser det ut bensindimma genom insuget på förgasaren.

Finns det någon som kan komma med lite mer tips? Jag har slut på idéer nu. Det kan ju inte vara så jäkla svårt att få den att funka...

/Andreas
 
Gissar på bränd ventil
 
AndreasK skrev:
Surfade runt lite och hittade denna på tuben, det är exakt detta problemet jag har.
[länk]

Det blir till att justera ventilerna... någon som har måtten i huvudet?
om den har det ventilspel som du mätt upp så är det inte det som orsakar problemet,även om det inte är exat det rekomenderade,har inie dom exakta måtten ,tror ändå det är en läckande ventil eller båda
 
Har du haft svänghjulet av?
Annars kolla kryssilen.
 
Är den trög att dra runt på svänghjulet kan det tyda på kärvning ,ojebrist eller dylikt
 
Har lossat svänghjulet och kilen sitter där den skall, olja finns i maskinen, det kommer upp olja i det lilla hålet bakom vevhusvetilationen. Det sputtar även upp olja ur vevhusventilationen om man kör startmotorn lite extra. Skall ta och lossa ventilerna och kolla ordentligt.
 
Olja från vevhusventilationen tyder på kolvringsslitage= tryck i vevhuset
 
Det går ju lättare att dra runt utan tändstift, men det är ju för att det inte är nån kompression då ;).

Har du kollat förgasaren? Ingen skit i den? Har membranen torkat/blivit hårda? Ett membran funkar som bensinpump och drivs av undertryck från insuget. Har det membranet blivit hårt så kommer det dåligt med bensin. Verkar ju i och för sig komma bensin för dig, men kanske det är från din primning?

Jag hade liknande problem med min trimmer och det var membranen som behövde bytas.
 
mikaelbe skrev:
Har du kollat förgasaren? Ingen skit i den? Har membranen torkat/blivit hårda? Ett membran funkar som bensinpump och drivs av undertryck från insuget. Har det membranet blivit hårt så kommer det dåligt med bensin. Verkar ju i och för sig komma bensin för dig, men kanske det är från din primning?

Jag hade liknande problem med min trimmer och det var membranen som behövde bytas.
Det är flottörförgasare på de större motorerna.

Är bensinen färsk? Alltså färsk=nyköpt, inte färsk som köpt i våras nån gång. Absolut vanligaste orsaken till startproblem.

Skjuter den till så kan något av ventilsätena ha lossnat.
 
Vad har gnistan för färg, skall vara blåfärgad och inte gul ?
B & S motorer brukar inte ha något under av kraftig gnista men den bör slå ca 5 mm i alla fall.
Kanske din svänghjulsmagnet tappat styrka, svårt och mäta men en stor mejsel skall sitta ordentligt fast av magnetismen.
 
Men om den slår ut olja från vevhusventilationen ,så har det inget att göra med tändningsproblem eller förgasare
 
Går nog ta en titt på ventilerna och sen kolvringarna...
 
Före slipning
2012-08-24 19.11.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-24 19.11.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter slipning
2012-08-24 19.50.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-24 19.50.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så härt ser cylindern ut. Det låg lite olja på kolven när jag öppnade topplocket. Ingen kolvring var trasig men det gick tungt att dra ut kolven ur cylindern. Det är lite repr och man ser en liten fördjupning i den första bilden. Skall skaffa ett horningsverktyg och fila upp den lite.
2012-08-24 19.12.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-24 19.12.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om det? Jag tycker inte att det är så illa... men jag överlåter det till experterna...

Det är inte så att någon har momenten som bultarna skall dras med?

/Andreas
 
Du kanske ska hona cylindern?
Hur är ventiltätningarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.