Har Biltema 87-201 dusch-blandarfäste för utanpåliggande rördragning, blandarfästet är gjort för inkommande kallt och varmt vatten 15 eller 12 mm kopparrör. Hade jag haft 15 mm rör så hade det bara varit att ta medföljande klämring och sedan dra åt mutter hylsan, klart!. Nu har jag dock 12 mm rör. Det enda som medföljer Biltemas blandarfäste är mutterhylsor, reduceringhylsor 15x12 mm, samt klämringar 15 mm (se bild). När jag ansluter 12 mm rör och reduceringshylsa till blandarfästet, så när jag skruvar åt mutter hylsan så är det ju inget som "biter" fast röret, det blir inte tätt. Försöker jag addera till medföljande klämring så är det ju fel dimension, har även försökt med 12 mm klämring men det funkar inte i kombination med mutterhylsan. Vad är det jag gör fel, alternativt vad saknas (det medföljer t ex inga packningar)?
 
  • Kopparledning med ett dusch-blandarfäste för 15 mm rör, reduceringshylsa och klämring vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av Biltema duschblandarfäste med en synlig reduceringshylsa på 12 mm kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reduceringshylsan ska knäckas (vid åtdragning) ungefär på mitten, se bild.
Det ska inte vara några packningar i klämhylskopplingar.

Reduceringshylsa med pil som pekar på mitten där den ska knäckas utan packningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Reduceringshylsan ska knäckas (vid åtdragning) ungefär på mitten, se bild.
Det ska inte vara några packningar i klämhylskopplingar.

[bild]
Tack Demmpa, när jag skruvade åt så har inte reduceringshylsan knäckts, jag får helt enkelt ta i lite mer så reduceringshylsan knäcks : )
 
Krilleman Krilleman skrev:
Biltema ser ut att ha tagit in Trio-Perfektas sortiment.

Har du följt monteringsanvisningen?

Har du använt stödhylsa?

[länk]

[länk]
Tack för svar Krilleman, jo jag har följt monteringsansvisningen för anslutning av blandaren, men monteringsanvisningen täcker inte in anslutning av kopparrören in i blandarfästet med hjälp av reduceringshylsa, men som Demmpa skrev, reduceringshylsan måste knäckas, det ska jag testa nu.
 
Krilleman
Det har du rätt i, dåligt värre!

Om man drar en parallell till Vatette så skriver dom såhär:

Skärmklipp av instruktioner för montering med markerad text om att dra åt koppling enligt tabell och inte använda rörtång.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.