Skulle montera mitt livs första PRK-koppling idag och den första änden av min raka 32mm-koppling gick bra (med noteringen nedan). Andra änden skulle på kommunens slang och här var jag dum nog att lossa tryckskruven helt och dra på kommunens slang och sen försöka gänga på den när jag tryckt slangen i botten på mässingsdelen - det var väl här det gick fel. Märkte med några mm kvar att "det här går inte" men frågan är nu vad som behöver bytas.

1. Tryckskruven - det är uppenbart
2. Slangen - behöver den klippas av en bit? I så fall, hur mycket? JAg tänker på inskärningen i röret - se bild från IMIs instruktionsvideo på Youtube.
3. Kompensationshylsan - den borde vara OK?

Angående den ände som gick bra: möjligtvis att slangen är 1 mm från bottnad - jag mätte 55 mm med vinkelhake från slangens ände och markerade på slangen (55 mm var vad jag tolkade ur IMIs monteringsanvisning på https://www.imi-hydronic.com/product/prk) sen såg ser det ut som att det är 1 mm mellan mitt streck och tryckskruven trots att jag försökte trycka ihop så gott jag kunde men det kanske är så att mitt snitt inte var 100% vinkelrätt - vilket jag såg i https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/dos_14_2435014_gruppfil.pdf verkar vara OK eftersom det står ”ögonmått räcker”. Bifogar några bilder. Borde vara OK?
 
  • Svart industriell komponent hålls upp, text markerar "tryckskruvens inskärning i röret".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett måttband mot ett rör eller anslutning i förgrunden, mäter dimensioner, teknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördel, koppling, mässing, plast, stenig bakgrund, installation, utomhus, rörarbete, komponent, vätskesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har inte tagit isär kopplingen som gängade in fel så jag vet inte hur slangen ser ut.
 
Jag köpte en ny tryckskruv och klippte av den bit av slangen som var demonterad. När jag sedan motnerade kopplingen så hade jag tryckskruven indragen några varv i mässingsdelen så att jag var säker på att den gängade rätt den här gången.
 
Jag bytte även kompensationshylsan för säkerhets skull men jag kunde inte se någon skillnad på den som satt i vid första försöket och en oanvänd. Jag antar att kompensationshylsan var OK (den är ju ändå där för att stabilisera PEM-slangen bara).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.