Vad e det för fel på bilister
Kör plog och saltbil rätt ofta o då händer det rätt ofta att bilister ligger bakom o blinker med ljust att man skall köra åt sidan . Ibland så kommer det bilar bakom även framifrån som inte bländar av alls
Ibland på smala vägar när man får möte då stannar mötande ca 1m från vägkanten = ingen känsla för var dom har bilen
 
Det kan väl knappast bara vara privatbilister som det är fel på?
Men det känns som att alla (inte bara privatbilister) inte alltid visar den hänsyn som behövs i trafiken.
 
peternicklas
Já det har sina sidor att kra lastbil. Körde förr villaolja med 24 meters ekipage i villakvarter. De kunde inte förstå att de skulle flytta sig om man skulle svänga in på en väg eller ut ifrån en. I bland fick man markera och då blev de fart på dem. Men jag kommer i håg en gång första året jag hade körkort och det var en riktig vinter med mycket snö. Var på väg på motorvägen och hade en plogbil framför mig. Han rensade den vänstra körbanan så jag tänkte att jag kör om honom på den högra sidan. Garanterar att detta gör jag inte igen. Trodde hela sidan skulle vara full av bucklor, det small något hemskt men inga bulor och en lärd läxa. Körskolorna skulle ha en obligatorisk genomgång om den tunga trafiken och deras behov för bl.a. utrymme, då kanske det förståelsen hade ökat.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Tyvärr tror medelsvensson att helljuset inte bländar i hytten på lastbilar, "ni sitter ju så högt upp, dit räcker inte mitt helljus".
Många okunniga i min bekantskapskrets har fått en aha-upplevelse av att åka med på en nattkörning.

Ett sätt att ge dem en lektion i hur smal deras bil verkligen är, kan vara att stanna själv mitt på vägen med en lagom lucka mellan snövall & plog och låta dem passera dig. ;-)

Ett annat irriterande beteende bland personbilsbilister:
1. Kör på större väg och skall svänga vänster, in på samma väg där jag står med bil & släp och väntar på en lucka för att köra ut, istället för att i god tid blinka vänster och därmed hjälpa mig så väntar de in i det sista med att bromsa & blinkar samtidigt som de vrider på ratten. Grrrrr

Det finns även rötägg bland yrkestrafikanter:
Körning på motorväg, en lastbil som har bråttom, går ut i omkörningsfilen för att köra om en annan lastbil, den som blir omkörd kan lätt underlätta omkörningen genom att släppa på gasen i 10 sek. Men inte då, "skall du köra om mig så får du allt kämpa för det" är mentaliteten i de flesta situationerna. Detta skapar onödiga köer, eftersom två lastbilar i bredd proppar flödet på motorvägen totalt.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
jahadu larsson r, visst är det så, kunder till hantverkare samt privatbilister är väl det värsta som finns...:rolleyes:
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Frågan är hur du har arbetsbelysningen riktad. Vanliga folk brukar blända av om de inte blir bländade av dem.
 
Har bara en lampa tänd utav arbetsbelysningen o den är riktad bak på sidovingen
 
Det vore konstigt om du som yrkeschaffis inte hade problem med andra bilar. Även jag som privatbilist tycker att alla andra kör som idioter.
 
  • Gilla
Leatherface och 3 till
  • Laddar…
Det är väl rätt vettigt att då och då stanna och släppa förbi kön som bildats bakom då man kör vinterväghållningsfordon. De flesta bilister har ju förstått att man inte ska köra om en plogbil, men om man är stressad och ligger bakom en plogbil som aldrig stannar och släpper förbi så kanske man bestämmer sig för att chansa ändå.
 
Många som blir förvånade att det är snö framför den där lastbilen som är ute o kör sakta
 
  • Gilla
morsan och 2 till
  • Laddar…
Om vi är ute o plogar motorväg o kör tandem ,då är det väldigt svårt att gå åt sidan ,blir ju liksom en sträcka oplogad då
 
  • Gilla
morsan
  • Laddar…
RoTe
Vad är det för fel på plogbilschaufförer undrar jag. De vägrar gå åt sidan så man kommer om och de har alltid dubbla jättestarka xenon rakt bakåt för att se saltstänket, när det räcker med en riktad åt sidan... Så om dom går åt sidan lite så ser man ändå inte om det är fritt så man kan köra.

Visst, det är jättebra att ni plogar, men det vore schysst om ni underlättade för yrkestrafikanterna bakom också.
 
  • Gilla
patrikke och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
RoTe skrev:
Vad är det för fel på plogbilschaufförer undrar jag. De vägrar gå åt sidan så man kommer om och de har alltid dubbla jättestarka xenon rakt bakåt för att se saltstänket, när det räcker med en riktad åt sidan... Så om dom går åt sidan lite så ser man ändå inte om det är fritt så man kan köra.

Visst, det är jättebra att ni plogar, men det vore schysst om ni underlättade för yrkestrafikanterna bakom också.
Kanske lite svårt att göra båda sakerna samtidigt. Ploga och hindra trafiken eller gå åt sidan och det blir oplogat.
Tror jag väntar och ligger bakom. De flesta brukar gå in på lämpligt ställe och släppa förbi när det passar. Om man nu har så brått att komma förbi så ska man nog inte köra yrkesmässigt eller i varje fall tänka en extra gång.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
RoTe
peternicklas skrev:
Kanske lite svårt att göra båda sakerna samtidigt. Ploga och hindra trafiken eller gå åt sidan och det blir oplogat.
Tror jag väntar och ligger bakom. De flesta brukar gå in på lämpligt ställe och släppa förbi när det passar. Om man nu har så brått att komma förbi så ska man nog inte köra yrkesmässigt eller i varje fall tänka en extra gång.
Jag har en tidtabell att följa, följer jag inte den missar mina kunder sina anslutande tåg/bussar.
Jag har inte tid att ligga bakom en plogbil i mil efter mil och så kör dom här. Det är i princip aldrig så mycket snö att det inte går att köra fortare framför plogbilen än bakom.
 
peternicklas
Rätta mig om jag har fel men har det inte varit ovanligt många bussar av vägen denna vinter??
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.