Hej´,

Jag har ett fritidshus som min granne på landet vill köpa av mig.
Vad behöver jag tänka på vid en privat försäljning?


Pantbreven?
Lagfartskostnad?

Tacksam för alla tips!
 
Ta kontakt med ditt bankkontor så löser dom allt där.....kostar kanske 5000:-....
 
Tack för svar.

Hörde med SHB i Tyresö men de hade inte tid.
Om 3-4 veckor kunde de hjälpa mig....
 
Låter som du skulle byta bank, eller prata med kontorschefen.

Men, du och grannen kan ju iofs. skriva ett köpekontrakt utan hjälp från banken. Det finns att ladda ned på nätet (vet dock inte var, tror att villaägarförbundet har för nedladdning). Så länge du följer standardklasulerna så är det inte så mycket fallgropar. Sätt ett överlåtelsedatum lagom långt fram i tiden (boka möte med banken innan).

Tänk bara på att ni båda skall skriva på samtidigt, avtalet är bindande, (för den som skrivit på). Och din ev. fru/sambo skall också skriva på oavsett om du är ensam ägare.

Föreskriv en handpenning (5 - 10%) som skall betalas inom typ en vecka från kontraktskrivningen.

Lagfartskostnad är säljarens problem.

Pantbrev, om det är inteckningar som ligger som säkerhet för lån som du har så har banken dem, och det ordnas i samband med tillträdet/slutbetalning. Om det finns "lediga" obelånade pantbrev så skall du antingen själv ha dem i pappersform, eller så är det elektroniska pantbrev som finns registrerade på lantmäteriet. OM du har pappersinteckningar som förkommit, så finns det en process för att "döda" dem, det tar ca. ett år. Och under den tiden får du ligga ute med pengarna gentemot köparen, pantbrevet kan ju visa sig vara belånat, köparen kan inte veta det.
 
Hej hempularen,

Det har löst sig, vi var nere på Swedbank i Tyresö och fick hjälp av dem.

Det löste sig mycket smidigare utan mäklare! :)

Vi skrev ett "avtal" och jag fick min handpenning på 10% som jag skyfflade in i ett "nytt fritidsboende".
1½ vecka senare så var vi på Swedbank och avslutade affären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.