Hallå!

Vi har kikat på en tomt på Gotland som vi är helt förälskade i. Den passar oss på alla sätt! Säljaren ville från början ha 500-550 tusen sa han när han ringde på vår annons. Vi erbjöd honom 550 med en gång, eftersom vi ville ha tomten och försöka undvika en budgivning. Fick då svaret att det var ett annat par som skulle titta på den, från Stockholm, och att han bara skulle "få dem ur vägen" så att vi skulle kunna skriva kontraktet sen.

Men stockholmarna var också intresserade av tomten och bjöd 575. Attans, tänkte vi. Vi bjöd 600, och de gav 650. Där tyckte vi att vår smärtgräns gick. Efter alla telefonsamtal vi haft med säljaren har vi fått intrycket att han mycket hellre säljer tomten till oss, vi är i samma ålder som grannarna runt omkring och vi är gotlänningar. Så vi bestämde oss för att matcha deras bud, 650, och tyckte att det kunde vara upp till säljaren att välja köpare.

Fick idag ett samtal från honom igen, och fick återigen höra att han gärna ville sälja till oss, men att det skulle kännas oschysst mot de andra att sälja till oss om vi inte bjuder över dem. Så ger vi 675 så får vi den...

Hela grejen känns lite hemlig. Finns det verkligen några motbjudare? Har man rätt att begära telefonnummer till dem och kolla upp att de verkligen är intresserade? Visst är det väl upp till honom att välja vem han vill sälja till?

Vad tänker ni när ni hör om detta? Reaktioner?!

Mvh Caroline & Micke
 
höj 10 spänn då...
 
Precis vad jag sa med, men min sambo tyckte inte det var schysst...
 
nektarin skrev:
Hallå!

Vi har kikat på en tomt på Gotland som vi är helt förälskade i. Den passar oss på alla sätt! Säljaren ville från början ha 500-550 tusen sa han när han ringde på vår annons. Vi erbjöd honom 550 med en gång, eftersom vi ville ha tomten och försöka undvika en budgivning. Fick då svaret att det var ett annat par som skulle titta på den, från Stockholm, och att han bara skulle "få dem ur vägen" så att vi skulle kunna skriva kontraktet sen.

Men stockholmarna var också intresserade av tomten och bjöd 575. Attans, tänkte vi. Vi bjöd 600, och de gav 650. Där tyckte vi att vår smärtgräns gick. Efter alla telefonsamtal vi haft med säljaren har vi fått intrycket att han mycket hellre säljer tomten till oss, vi är i samma ålder som grannarna runt omkring och vi är gotlänningar. Så vi bestämde oss för att matcha deras bud, 650, och tyckte att det kunde vara upp till säljaren att välja köpare.

Fick idag ett samtal från honom igen, och fick återigen höra att han gärna ville sälja till oss, men att det skulle kännas oschysst mot de andra att sälja till oss om vi inte bjuder över dem. Så ger vi 675 så får vi den...

Hela grejen känns lite hemlig. Finns det verkligen några motbjudare? Har man rätt att begära telefonnummer till dem och kolla upp att de verkligen är intresserade? Visst är det väl upp till honom att välja vem han vill sälja till?

Vad tänker ni när ni hör om detta? Reaktioner?!

Mvh Caroline & Micke
Min reaktion (förhoppningsvis fel): Duktig säljare. Ni skulle om jag läser det rätt inte ha bjudit så långt Ni bjudit idag om Ni inte känt så tydligt hur gärna han helst vill att Ni får det vinnande budet. Han driver dessutom på Er.

Ignorera säljaren, han har redan visat att han säljer efter pengarna, inte till en specifik person. Fundera istället på vad Ni vill, vad Ni har råd till, och hur troligt det är att Ni får något bättre någon annan gång, och hur villiga Ni är att ta risken att vänta till dess.

Bjud sedan det som är mest rätt och riktigt för Er, med Era egna behov och önskemål som eran vägledning.

--- Mats ---
 
jag håller med. En säljare vill alltid ha ut så mkt som möjligt. Finns det alltid någon som bjuder mot eller är höjer mäklaren själv?!....tror det finns båda sorterna....att tänka på är att en mäklare får en högre procent-faktor på den överskjutande summan från utgångsbudet, så en rejäl budgivning ger mer klirr i kassan.....
Jag hade lagt mig, vet hur det känns när man verkligen vill ha något...men samtidigt så kommer det alltid fler tillfällen:).....
Hoppas ni lyckas få en fin tomt...!!!
/
M
 
Finns verkligen de här stockholmarna eller är det bara säljaren som trimmar er?
En bekant till mig skulle köpa ett ett hus. Hon bjöd det som säljaren begärde, men mäklaren pratade, ganska obestämt, om andra köpare som också var intresserade. Det kändes ganska uppenbart att mäklaren bara försökte trissa upp priset. Trots att min bekanting slog till direkt drog affären ut över flera månader. Mäklaren krånglade och förhalade det hela, utan att det blev någon konkret budgivning. De hoppades väl på att det skulle komma någon och börja bjuda, men det gjorde det aldrig, och huset gick till slut för det ursprungliga priset.
 
På nått sätt känns "helst skulle vi vilja sälja till er" som ett fult säljarknep, varför skulle dom hellre vilja sälja till er än några andra? Det är pengar dom vill ha och de knappast bryr sig om vem som får tomten, eller vilka nya grannar de andra grannarna kommer att få.
 
Anser ni inte att han agerar schysst mot er och ni inte verkligen vill ha tomten så dra tillbaka budet. Om ni verkligen vill ha tomten får ni se till att betala det han begär för den, oavsett om det finns någon mer budgivare eller inte. Inget som säger att han måste godta något pris.

Jag misstänker att han insett hur gärna ni vill ha tomten och att han agerar girigt därefter. Jag skulle dragit mig ur i ett sådant läge, eller eventuellt gått tillbaka till ett lägre bud och benhårt sagt att det är det som gäller eller så hittar ni en annan tomt.
 
K
Jag tycker det låter skumt. Som Eod skriver. Jag tror han har räknat ut hur mycket ni vill ha tomten.

Jag budade på en lägenhet för ca 3 år sen. Utgångsbud 775´ och jag hade bestämt innan att jag inte ville gå över 900´. Jag bjöd först på utgångsbudet och fick bjuda mot en annan. Vi höll på i flera dagar och priset gick upp hela tiden och till slut så bjöd jag 900´. Den andre bjöd 910´ och ja la mig eftersom jag redan hade bestämt det innan.
Det första mäklaren talade om för mig var: "Det är inte säkert att det är över än. Den andre kanske drar sig ur". Nästa dag ringde hon kl. 9 på morgonen för att meddela att lägenheten var min för 900´ eftersom de andra backat... Jag föreslog då att eftersom de var de ända jag hade budat emot och de hade lagt sig så borde mitt bud på 775´ gälla, men icke! så då tackade jag nej och hittade en annan bostad.
Jag tror faktiskt inte att jag bjöd emot någon. Det kändes så uppenbart när jag la mig.
 
Det är ju en infallsvinkel. Ni kan ju låtsas att ni har hittat en annan tomt, som är billigare. Likaväl som säljaren "helst vill sälja till er, men ni måste bjuda över de andra" så kan ju ni säga att "vi vill helst köpa av dig, men du måste vara billigare". Sen är det bara frågan om vem som vågar syna vilken bluff...
 
Nu har vi äntligen köpt vår tomt här på Gotland. Vi verifierade att det fanns någon riktig person som var med i budgivningen och bestämde oss för att tomten var värd 675 kkr. Så nu är vi äntligen tomtägare =) Nu är det bara att ta in offerter på stenhusbygge.
 
Grattis! låter som ett mycket bra köp.

Vart ligger tomten?
 
nektarin skrev:
Nu har vi äntligen köpt vår tomt här på Gotland. Vi verifierade att det fanns någon riktig person som var med i budgivningen och bestämde oss för att tomten var värd 675 kkr. Så nu är vi äntligen tomtägare =) Nu är det bara att ta in offerter på stenhusbygge.
Grattis!

--- Mats ---
 
Tomten ligger i Tofta, i den norra delen ganska nära kyrkan. Ca 1,5 mil från Visby. Kanonfint, lummigt läge och cykelavstånd till beachen!
 
Grattis till köpet.

Det är ett elende med hur mycket man vill (kan) betala.

När vi köpte hus hade vi känslan att vi bjöd mot en fiktiv konkurent, men det gäller att bestämma hur mycket man vill och kan betala och sedan hålla sig till det. Problemet är ju om man som ni (och vi) gillar det man bjuder på. Visst, lagen kräver att mäklaren (om man köper via sådan) visar alla bud och vem de kommer ifrån vid begäran, men hur kan vi veta att konkurrenten inte är hans kompis, som egentligen inte är intresserad av att handla.

När man väl är inflyttad glömmer man förhoppningsvis de extra tusenlapparna, om man trivs så bra som man trodde.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.