Hej!
Tänkte höra om någon här har koll på ett prisvärt testinstrument.
Antingen ett som klarar av att göra isolationsprovning och ett jorfelsbrytar test. Eller två separata instrument...
 
Fluke 1652 eller 1653 är ett bra instrument som klarar detta.
 
Fluken är bra men kostar dessvärre 10 000:-
 
Antar att du menar ett instrument som rampar upp för att se exakt när JFB:n löser, isf kostar dom ju en del, om du bara är ute efter att testa _att_ den löser men inte när kan du ju köpa en vanlig vägguttagsprovare som finns i mängder och inte kostar mer än en femhundring..

/m
 
nä jag vet att man kan det...
Sitter och letar i reglerna vad som egentligen krävs för test av jordfelsbrytare...
Någon som vet? T.ex så får den ju inte lösa ut under 15mA, om jag inte minns fel?
 
Akzid skrev:
nä jag vet att man kan det...
Sitter och letar i reglerna vad som egentligen krävs för test av jordfelsbrytare...
Någon som vet? T.ex så får den ju inte lösa ut under 15mA, om jag inte minns fel?
Ja, det är rätt för en 30 mA JFB. Den undre gränsen är alltid hälften av den övre gränsen.

/Hasse
 
Men måste man kontrollera att den löser vid rätt värde efter installation? Eller det räcker med ett enkelt jordfelsbrytartest?
 
Akzid skrev:
Men måste man kontrollera att den löser vid rätt värde efter installation? Eller det räcker med ett enkelt jordfelsbrytartest?
SS 436 46 61
Elinstallationer i byggnader –
Del 6-61: Kontroll före idrifttagning
612.6 Kontroll av villkor för skydd genom automatisk frånkoppling av matningen
.
.
Där jordfelsbrytare används för att åstadkomma automatisk frånkoppling av matningen, skall
jordfelsbrytarens funktion kontrolleras med en jordfelsström på upp till jordfelsbrytarens
märkutlösningsström, genererad av en lämplig provningsutrustning. Provning av frånkopplingstiden är inte nödvändig.
.
.


Enklast möjliga är ju att seriekoppla ett antal motstånd 230V/30mA ≈ t.ex. 6800+820Ω (Håll inte kvar för länge om JFB'n inte löser, för då blir det stora motståndet hett) :)
 
Precis den texten jag letade efter, Tack!
 
-MH- skrev:
Isolationstest är detta nog det billigaste du kan hitta:

[länk]
Jag har en sådan och är riktigt nöjd. fungerar bra. inte lika många funktioner som fluke men det kan man inte räkna med heller :)du får ju tio för priset av en
 
eller så tar du en multimeter som kan mäta AC-mA och en vridpotentiometer, så stegar du upp felströmmen sakta tills JFB löser, så gjorde jag och fick reda på att en hager löser på 28mA varje gång och en rutab på allt mellan 18-36mA!
 
Hann du se hur lång tid det tog innan den löste? ;)
 
Henrik1234 skrev:
Jag har en sådan och är riktigt nöjd. fungerar bra. inte lika många funktioner som fluke men det kan man inte räkna med heller :)du får ju tio för priset av en
Jo, jag köpte också från Kjell. Lite besviken, den hittade inga fel i min anläggning från anno dazumal. Så jag vet inte om den funkar. :)
 
electrocuted skrev:
eller så tar du en multimeter som kan mäta AC-mA och en vridpotentiometer, så stegar du upp felströmmen sakta tills JFB löser, så gjorde jag och fick reda på att en hager löser på 28mA varje gång och en rutab på allt mellan 18-36mA!
Det finns risk för rökutveckling om man inte har en rejäl potentiometer.
Effekten i potentiometern kommer vara minst 3.5 W innan JFB löser ut.
En "normal" potentiometer tål bara en bråkdel av det så det gäller att göra rampningen ganska snabbt!

Alternativet är att man bara sluter kretsen en kort stund efter varje justering av potentiometern,
så att den hinner svalna.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.