Vi funderar på att byta våra fönster i sommar och har börjat titta på lite olika varianter och tillverkare. Jag har aldrig bytt några innan så jag vet ingenting om de olika tillverkare och material som finns.

- Är de dyrare fönstren automatiskt bättre även om U-värdet är samma?
- Pvc, Aluminium eller trä, vilket är mest prisvärt? Kan ju tillägga att jag inte är särskilt intresserad av att behöva måla dom efter några år...


Alla tips mottages tacksamt!
 
Bättre är väll alltid en definitionsfråga... Bättre service, Kvalitet, utseende etc

Jag tror inte på att dyrast är bäst... sen är det definitivt en skillnad mellan Aluminium och trä i hållbarhet. Ska du bo där tills du dör kanske Aluminium är bäst annars skulle jag tro att trä duger fint... det har ju visat sig att det har fungerat i måååånga år :-D

En billig fönsterleverantör är : Skånska byggvaror

PS om jag vore du skulle jag fokusera mer på U-värdet än träslaget!
 
hmm, u-värdet är inget man ska stirra sig blind på, finns ett ultimat u-värde, och det är något man uppnått för länge sedan, har man för bra isolerade fönster får man kondens på utsidan! inte så jäkla roligt!
beroende på var du bor osv, men trä fönster funkar fint, finns dom som sitter i hus från tidigt 70 tal som inte är i behov av att bytas än... hur länge skall du bo där? :) jag personligen är inget fan av alufönster då jag tycker det är fult och ingen som vet vad som kommer hända med dom om 20-30 år... :)
pvc går bort för mig direkt, men allt handlar om smaken.
 
Hej

Vi har köpt totalt 8 st 3-glas fönster med vit alu-utsida från fönsterbolaget. De lägsta priserna vi hittade. Bra fönster också!

Satt vita träfönster innan och de var flagnade och fula så alu känns tryggt och fräsht! d^_^b

Ska nu bara hitta några lister till utsidan som matchar...
 
Tja, jag har väl tänkt mig att bo här i en 30-40 år sisådär...

Grannen har alu-fönster, och det ser inte så tossigt ut så utseendemässigt spelar det inte så stor roll. Jag vill ha fönster som är bra ur energisynpunkt, det är väl egentligen prio 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.