HEJ
Tänkte byta upp mig till en kraftigare modell än min 30 år gamla BoD.
Vill ha den låga/långa modellen.
Förslag på någon bra o prisvärd såg, under 2500kr.
MVH
 
M
Rekommenderar också GST85PE.. helt enkelt en kanonsåg.

Finns i två utföranden.. med eller utan plastlåda och plastlåda är ett + enligt mig.
 
GTS 135'an är onekligen världens bästa sticksåg.
Förvisso något klumpig, men ingen annan såg matchar dess precision.
 
Hur är en Festool i jämförelse med en GTS 135? Sämre precision? Bökigare att ställa in bladstöden med en nyckel i stället för Bosch:s system med en knapp?

Festool tycks sakna spånblås, är det så? Är det en stor nackdel?
 
Spånblås tycker jag är viktigt. Det håller rent framför bladet så man ser linjen.
 
mattiasp skrev:
För de pengarna får du ju en 135:a. Den lär vara världens bästa såg:
[länk]

Har de förresten ändrat priset? 2095 inkl. m låter billigt. Jag vill minnas att de sålde den för 2600 tidigare.
Nje, den kostade i alla fall 2095 för två år sedan när jag köpte min därifrån..
Oerhört bra såg - förutom att man måste kapa sladden ett par cm. typ en gång i månaden då - fast det kanske bara gäller mig och säger i så fall en del om hur jag behandlar den :)
 
JPW skrev:
Hur är en Festool i jämförelse med en GTS 135? Sämre precision? Bökigare att ställa in bladstöden med en nyckel i stället för Bosch:s system med en knapp?

Festool tycks sakna spånblås, är det så? Är det en stor nackdel?
Jag har en Festool hemma och en 135'a på jobbet och Nej, Festoolen har inte lika fin precision.
Fördelen med den är att den är avesvärt mycket smidigare att jobba med. Mindre att greppa om samt bekvämare knappar.
 
Jag har en milwaukee jspe90x som jag är väldigt nöjd med. Bekväm att hålla i och hög nogranhet.
 
85an kan man titt som tätt köpa för 1500sek. Plastlåda vet jag inte om man får då men som hemmapulare ligger ju plastlådorna ändå bara i en stor hög och tar plats....

För dom pengarna tycker jag man får väldigt mycket såg. Jag skulle dock inte betala några hundringar till för den, för då måste det vara smartare att gå på Bosch modernaste sågar (135an). Min 85a har jag kört nästan dagligen de senaste 3-4 åren, jag är mycket nöjd.
 
Festo's EQ300 använder insex för att ändra fotens och styrningarnas inställning medans Bosch GST 135 har detta verktygslöst.
Boschen har även spånutblåsning.
Feston skakar som ett litet as :(

/Kent
 
JPW skrev:
Festool tycks sakna spånblås, är det så? Är det en stor nackdel?
Upplever inte det som ett problem om man kopplar den till en dammsugare (vilket man ju gör).
 
Ursäkta att jag snott tråden lite, men jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa just en Bosch GTS135 eller den större Festool:en... Tack för bra synpunkter! För mig som hempulare så är det inte avgörande att sågen är extremt bekväm att använda, men jag uppskattar verkligen precision. Att det blir "rätt direkt". Idag har jag en som sågar otroligt snett, jag drar mig in i det längsta innan jag tar till den. Att en Festool alltså inte riktigt når upp till samma precision som GTS135 var en värdefull synpunkt! Och visst, dammsugare använder jag hela tiden. Fast det funkar förstås inte på den sticksåg jag har nu, det är alldeles för små hål för spånen. Jag siktar nog helst på en rätt stor såg för att kunna klara mer jobb, och därmed bli mer mångsidig. Är det rätt tänkt?
 
MathiasS skrev:
85an kan man titt som tätt köpa för 1500sek. Plastlåda vet jag inte om man får då men som hemmapulare ligger ju plastlådorna ändå bara i en stor hög och tar plats....

För dom pengarna tycker jag man får väldigt mycket såg. Jag skulle dock inte betala några hundringar till för den, för då måste det vara smartare att gå på Bosch modernaste sågar (135an). Min 85a har jag kört nästan dagligen de senaste 3-4 åren, jag är mycket nöjd.

1395 på byggole just nu. I kartong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.