Jag har en förrådsbyggnad på ~40 kvm, bestående av ett stort rum och ett mindre. Idag är det ouppvärmt, men jag har funderat på att sätta in en luftvärmepump där.

Den behöver kunna klara underhållsvärme, eftersom vi inte vistas där större delen av tiden, samtidigt vill jag kunna köra upp temperaturen till ~15-20 grader när förrådet ska användas som verkstad eller när det lilla rummet ska nyttjas som gästrum.

Jag skulle vilja ha tips på prisvärda modeller för det här ändamålet. Vilken prisnivå ska man lägga sig på?
 
Zibro från jula. 5000 kr.
Fungerar klockrent för min del.
Men för att värma upp till +20 bör du hålla 15-17 grader jämt.
 
peternicklas
Kolla på Jula eller Ö&B de brukar ha bra erbjudande. Köp helst med underhållsvärme på 8 grader.
 
Billigast är som några redan skrivit någon av Jula maskinerna med underhållsvärme, men vilken effekt dessa ger när det blir kallt ute vet jag inte och man får inte välja en för klen modell då det inte finns någon annan värmekälla i ditt rum som det gör i ett permanentboende.
Om man behöver hjälp med drifttagningen av Jula pumpen så tror jag inte dessa blir så mycket billigare jämfört med en "märkesmaskin" från någon av dom stora tillverkarna.
Installerar man Jula modellen själv måste ni kolla med Jula om det är någon garanti då jag tror dom numera kräver att en certifierad montör driftsätter för att den korta garantin ska gälla.
En modell från dom kända tillverkarna har som oftast nuförtiden 5 års totalgaranti vilket är att rekomendera då reservdelar är dyrt till luft/luft värmepumpar.

Panasonic CE9NKE som föreslogs har inte underhållsvärme.
Kolla på Mitsubishi Q Heat 530 , Panasonic NE9NKE eller Fujitsu 12LECN , dessa ligger som oftast på runt 14900:- inkl installation efter ROT avdrag.

Om dessa modeller sedan klarar uppvärmningen som det gäller beror på isoleringen samt utetemperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.