Hej! Vår gamla 9-5a har gått i graven, söker nu en ersättare till så låg kostnad som möjligt. Bor centralt och kör ca 1000 mil om året, mest korta turer till aktiviteter och affären. Vill ha något som inte genererar så dyra verkstadsbesök:beer::beer::)

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Oj, ursäkta ölglasen...
Har tänkt typ en focus, astra eller liknande

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Ford focus halvkombi årsmod kring 99-03 får man för en hyfsad peng.

Annars så finns det Ford mondeo årsmod 96-00 för en struntsumma.

Varför nämner jag bara ford? Jo, för att det är de enda bilarna som för min del varit nästan bekymmersfria, reservdelarna växer nästan på träd och kostar inte en förmögenhet.

Ford hade jag valt beg. dock köpte jag en ny Seat Ibiza då jag ville ha en mindre och modern bil.
 
Så låg kostnad som möjligt vid inköp eller omkostnader?

En kia ceed diesel kombi är inte superbillig i inköp men ger en hög prisvärdhet skulle jag säga. Låg förbrukning pga snål dieselmotor, låg skatt då den är miljöbilsklassad. Bra i övriga omkostnader och 7 års nybilsgaranti som ger ekonomisk trygghet för er gällande driftsäkerheten i stort
 
L
Opel Astra eller Ford Focus är nog bra val. De är relativt enkla och på så vis billiga reservdelar. Och snåla i drift. Ändå tillräckligt stora för att ta med familjen, iaf två barn. Vi har haft Astra sen tidernas begynnelse. Från modellen som kom -98 är den relativt rostfri dessutom.
 
Ford focus är en riktigt tråkig bil i mitt tycke helt utan komfort. Men du kan hitta de billiga, mycket bil för pengarna, även med etanolmotor (låg skatt oavsett vad du sedan kör med). Vi har några på jobbet och de är en mycket vanlig leasingbil, så begagnade sådana kan faktiskt vara ett tips (även om det tar mig emot att säga det).
 
jag hade en focus kombi flexifuel -06, den var ju naturligvis otroligt trist som alla andra nya bilar men den lastade mycket och hade inte lika hysterisk design som en del andra.
 
Jag gillar Toyota, mina två senaste (en Corolla 4WD kombi från -88 som jag körde under perioden när den var 12-18 år gammal, och min nuvarande Avensis från -99 som jag kört från det att den var 10 år) har båda varit nästan helt förskonade från verkstadsbesök. Förutom att byta ett sönderrostat avgassystem så är det bara en spolarpump som jag har behövt låta åtgärda. Ja, utom lite service då och då (oljebyte, nya tändstift, kamrem, nya torkarblad och sånt som alla bilar drar). Jag är helnöjd, min erfarenhet är att Toyotorna går och går tills de är ca 17-18 år gamla då allt rostar sönder samtidigt.
 
Är det bara kostnad så hade jag kollat på Dacia, känner några som har denna och det är faktiskt ingen dum bil. För 100.000 får du en ny bil (kanske inte senaste tekniken) och allt vad det innebär i garantier m.m. Visserligen ingen fräck bil, men det är billigare att skämmas som någon sa.
 
Är det en Kombi eller sedan ni är ute efter ? Hur många brukar åka, behövs det lastutrymme ?

Då ni kör mest i stan och runt 1000 mil så hade jag nog valt antingen bil med antingen etanol eller dieselmotor - fördelen med dieseln är lägre förbrukning men ofta högre skatt. Etanolbilarna har högre förbrukning men är idag billigare att köra en sedan brukar skatten på dessa vara mycket lägre än motsvarande bensindito.
Nackdelen med Etanol är tätare oljebyten (har för mig 1000 milmot 2000 mil på bensindito), men för er spelar det ingen roll då ni kör 1000 mil om året och man alltid bör byta olja en gång om året även om man inte uppnått miltalet för rekommenderat byte.
 
Tack för alla tips! Kombi eller sedan saknar betydelse. Jag vet att det många gånger kan vara fördelaktigt att äga en helt ny, billig bil, men har just investerat en hel del i huset och har helt enkelt inte råd. Samtidigt känns det riskabelt att lägga 50-60' på en bil som kan braka ihop imorgon. Då känns det bättre om man kan hitta något välskött kring 20'.
Hur intressant är miltalet?? Långmilade bilar verkar det ju vara köparens marknad på?

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Köp en ny 9-5 -09 ligger bra i pris nu... speciellt griffin modellerna då man får men xtra allt för samma pris...
runt 100k får man en som gått ca 10k och är 3 år gammal.

/P
 
Eftersom ni kör så lite så spelar ju bränsleförbrukningen mindre roll, utan det är ju fasta kostnader, reparationer, däck etc som kommer kosta pengar. Jag delar uppfattningen att det är riskabelt att köpa en bil för 50-60', för då får man nåt som i ålder och miltal befinner sig precis där dyra saker kan börja gå sönder.

Jag skulle titta på Volvo. För 20' får man, om man letar lite, en V70/S70 med 10-12 år på nacken och inte överdrivet högt miltal (20-25 000 mil bör inte vara nåt problem om bilen haft rätt ägare). Har man inget mot bakhjulsdrift (vilket ger avsevärt lägre reparationskostnader förmodligen) så kan man hitta en sen 940 i riktigt fint skick och med få mil för mindre än så, kanske 15' för en riktig pärla om man letar lite.

Volvo är ju känt för låga driftskostnader (bortsett från förbrukningen då) och det är förmodligen svårt att åka säkrare för de pengarna. Både 70-modellerna och de äldre 850 och 940 var ju dessutom mer eller mindre premiumbilar på sin tid och det innebär att det än idag är bilar med hög komfort och bra kvalitetskänsla, jämfört med en nyare bil av mindre modell för samma peng.

Edit: Ett alternativ, om ni vill ha något mer bränslesnålt och nyare trots allt kan vara Skoda Fabia, billigare än t.ex. motsvarande VW Polo, men förmodligen samma kvalitet (Skoda tillhör ju VAG, dvs VW, Audi och Seat). Gillas av äldre herrar i keps som tycker om att köra försiktigt och vårda sina ägodelar, om man ska generalisera lite, så det finns nog ett rätt stort utbud väl omhändertagna bilar.
 
Redigerat:
Bra tanke där, med en lite äldre volvo. Då behöver man inte gråta om man får en buckla i dörren heller och man kan lasta allehanda byggvaror med gott samvete:). Bara man hittar ett bra exemplar och kan leva med att inte ha fränaste bilen gatan...

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Jag må kalla mig spararen men prioriterar ändå säkerhet framför driftskostnader. Att byta upp sig från en 9-5a är inte lätt om man sätter något värde på sitt och familjens liv. I synnerhet inte om man jämför med småbilar.
Volvo når åtminstone nästan upp till Saabs säkerhet så den är i så fall ett mindre dåligt val. Förutsatt att det är någon av de större modellerna som åsyftas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.