Sonen bygger rätt många baslådor till kompisar och funderar på att göra det lite mer effektivt och kanske starta företag, det han har byggt hitintills har med råge överträffat allas förväntningar rent ljudmässigt och hur det låter på plats i bilen, så han har många förfrågningar och tycker det är kul att bygga.

Jag kollade på rwcnc för några år sedan och då kostade en 1300x2000mm fräs typ 40k, men nu har dom dragit iväg i pris en del.

En rawcnc kostar idag 61550:- vilket kanske är en aning över budget.

1200mm bredd är ett krav, längd 1800-2000mm, större lådor än så är sällsynta.

Så frågan är vad som finns som är hyfsat prisvärt för en nybörjare?
 
Gimp Gimp skrev:
Sonen bygger rätt många baslådor till kompisar och funderar på att göra det lite mer effektivt och kanske starta företag, det han har byggt hitintills har med råge överträffat allas förväntningar rent ljudmässigt och hur det låter på plats i bilen, så han har många förfrågningar och tycker det är kul att bygga.

Jag kollade på rwcnc för några år sedan och då kostade en 1300x2000mm fräs typ 40k, men nu har dom dragit iväg i pris en del.

En rawcnc kostar idag 61550:- vilket kanske är en aning över budget.

1200mm bredd är ett krav, längd 1800-2000mm, större lådor än så är sällsynta.

Så frågan är vad som finns som är hyfsat prisvärt för en nybörjare?
Hej,
Är ni boende i Stockholm? Isf får nu gärna kontakta mig, Mikael på Toolspace. Det är precis sånt vi hjälper till med.

Mvh
Mikael
 
  • Älska
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Just till det jobbet skulle en mer mobil lösning funka, som en Shaper. Har ni kikat på den?
 
Vad är "rätt många"? Och hur ser hans förväntade volymer ut framåt och vad pratar om för omsättning.
En enkel affärsplan kan nog hjälpa honom att ge stöd för eventuella investeringar.

Spontant känns det som en rätt stor investering som kräver en stor volym sålda lådor för att ens gå +-0 och ännu större investering för att hamna på plussidan

Att det är coolt och roligt med teknik/CNC kan man ju ha förståelse för. Men jag tror det blir svårt att motivera affärsmässigt i en småskalig konstruktion där han skulle kunna klara sig långt med manuell fräsning och bra jiggar/mallar
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Just till det jobbet skulle en mer mobil lösning funka, som en Shaper. Har ni kikat på den?
Shaper kommer inte duga, det är mycket fräsning på varje skiva.
 
C
Jag tänker att rent affärsekonomiskt bör man också utvärdera alternativet att köpa in bearbetningen av skivorna som en tjänst utifrån. Åtminstone i ett uppstartsskede.
 
S Stuff skrev:
Vad är "rätt många"? Och hur ser hans förväntade volymer ut framåt och vad pratar om för omsättning.
En enkel affärsplan kan nog hjälpa honom att ge stöd för eventuella investeringar.

Spontant känns det som en rätt stor investering som kräver en stor volym sålda lådor för att ens gå +-0 och ännu större investering för att hamna på plussidan

Att det är coolt och roligt med teknik/CNC kan man ju ha förståelse för. Men jag tror det blir svårt att motivera affärsmässigt i en småskalig konstruktion där han skulle kunna klara sig långt med manuell fräsning och bra jiggar/mallar
Han jobbar sedan 2 år heltid, så det går ingen nöd på honom, därav fattig inom situationstecken.
Hela 5st byggen till andra har det blivit, så marknaden är enorm...

Däremot 5,5st egna byggen där den som byggs nu kanske blir delvis sponsrad, men då krävs det också lite mer detaljer misstänker jag.

Ex är hela lådan målad invändigt i samma kulör som högtalarnas text, så ett inlägg i akryl som är som sponsorns logga så man ser in i lådan hade varit trevligt.
Att fräsa konstiga former tar tid, i en CNC fräs går det sjukt mycket fortare och eftersom han jobbar heltid är tid värdefullt.
Verkstad, rörigt, grönt skåp under konstruktion, trämaterial, verktyg och utrustning, oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Främre väggen har tagit en hel del tid med alla radier, den hade gått sjukt mycket fortare med en fräs.
Grönt, träarbete, mönsterstycken, verkstadsutrymme, dammsugarslang, MDF-material, spånskivor, oavslutat projekt, arbetsbänk, sprayfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dörrarna kommer det sitta 3st 10", 3st 6,5" och diskanter, där blir det en hel del pusslande och om man kan fräsa hela dörrsidan blir det mycket enklare.

Nästa lådbygge till 18 årsbilen kommer bli en mardröm att fräsa för hand, den ska vara klar till Augusti när han tar körkort.

Så resonemanget är att 40k är det värt, även om det aldrig blir +/-0, det ger cadvana och andra erfarenheter.
Även pappa tycker att en fräs är bra att ha, så en del pengar skjuts väl till där också.

Så förhoppningen var väl att någon kunde peka på någon byggsats från Kina för mindre än 60k som funkar bra, om inte kommer vi beställa från rawcnc ändå misstänker jag.
Får han in 20k närmaste 5 åren på kundjobb är det en bonus.
 
C cpalm skrev:
Jag tänker att rent affärsekonomiskt bör man också utvärdera alternativet att köpa in bearbetningen av skivorna som en tjänst utifrån. Åtminstone i ett uppstartsskede.
Men då får man ju inte köpa en maskin...
Annars har du tyvärr rätt.

Han hjälper kompisar med rätt mycket annat också, som bromsbyten, rostlagning, epabyggen, mm.
Så det skulle vara kul om han kan driva runt en firma, i alla fall lite på sidan om till att börja med.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Just det, pappa vill bygga epoxibord till uterummet, då måste man ha en fräs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.