Kollegan och jag pratade priser på färg och vi kom fram till att kvalitetsfärg (alcro nordsjö osv) blivit väldigt dyrt. Utan något som helst belägg för vårat påstående kom vi fram till att de senaste åren har färgen gått upp till det dubbla. Har vi rätt, eller är vi bara allmänt gnälliga ?

Nån här borde väl spara sin gamla kvitton....
 
Ungefär på 8 år skulle jag chansa, har den blivit dubbels så bra är väl den stora frågan?
 
färg i sverige är MYCKET dyrt. beckers dvs svens färg kostar hälften hos vår högkostnads granne norge.
det finns mycket utrymme att pruta på färg. köpte själv 70 liter bestå för 7000:- och fick 10 liter grund på köpet.

ni som inte kommer ihåg så efter krisen på 90 talet när det var byggstopp i princip så har alla sänkt färg priser med ca 40'% och ändå gjorde de vinst.
 
Ta man en titt på färgpriserna internationellt så är det övertydligt att färg är extremt överprissatt i Sverige. Kanske eftersom det är svårt att frakta hit som privatperson? Jag har fått förklaringar från de lokala handlarna att det är själva pigmenten som är dyra, men vore det sant skulle set inte vara så stor skillnad på priset jmf med utlandet. Helt övertygad att det som vanligt är helt avsaknad av konkurrens som sätter priserna i Sverige, samt att konsumenterna inte pressar handlarna alls.
 
Tycker dessutom att man kan ta sig en funderare på varför Beckers tillverkar och marknadsför två olika färgserier - en för konsumenter och en för proffs. Är det för att konsumenterna ska få en jättebra färg som håller länge och är lätt att måla med? Varför använder då inte proffsen den färgen? Givetvis är anledningen en väl genomtänkt marknadsstrategi för att klämma ut mesta möjliga ur den uselt fungerande konsumentmarknaden, drivet av massiv reklam. Jag har bara dåliga erfarenheter av Beckers konsumentfärg. En innerdörr jag målade med Beckers snickerifärg nöttes färgen bort på kanten efter bara ett par år, täcklasyr utomhus som svartnat redan efter två år mm mm. Köp färg som är tänkt att vara bra från början, och inte någon dimmig produkt som antagligen bara är tänkt att backa upp en reklamkampanj som ska få köparna att känna sig som "händiga och trendkänsliga hemmafixare".
Kräv proffessionell färg till marknadsmässiga priser och acceptera inget annat.
 
JPW skrev:
Tycker dessutom att man kan ta sig en funderare på varför Beckers tillverkar och marknadsför två olika färgserier - en för konsumenter och en för proffs. Är det för att konsumenterna ska få en jättebra färg som håller länge och är lätt att måla med? Varför använder då inte proffsen den färgen? Givetvis är anledningen en väl genomtänkt marknadsstrategi för att klämma ut mesta möjliga ur den uselt fungerande konsumentmarknaden, drivet av massiv reklam. Jag har bara dåliga erfarenheter av Beckers konsumentfärg. En innerdörr jag målade med Beckers snickerifärg nöttes färgen bort på kanten efter bara ett par år, täcklasyr utomhus som svartnat redan efter två år mm mm. Köp färg som är tänkt att vara bra från början, och inte någon dimmig produkt som antagligen bara är tänkt att backa upp en reklamkampanj som ska få köparna att känna sig som "händiga och trendkänsliga hemmafixare".
Kräv proffessionell färg till marknadsmässiga priser och acceptera inget annat.
så sant som det är sagt!
är becker för folket och alckro för yrkesfolk?
 
Har en svärfar som är pensionerad målaremästare, han plockar fortfarande ut alcro-färg med sin rabatt till mig, då ser man vilka pålägg det är...
 
Hm, skummade igenom en notis i GDS om detta alldeles nyss. Frågan var om en dyr färg är motsvarande bättre än en billig färg. Svaret var nej, det som drog upp priset på den senaste färgen var alla tester som de fått göra för att ta fram den medan en billig färg från okänd tillverkare helt enkelt var en äldre färgsort.
Men jag håller med er övriga, gråter ju floder varje gång man köper en tio-litare. :(
 
Intressant, bor en halvtimme och 200 kr från Köpenhamn. Nån som har koll på priserna i Danmark ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.