Hej!

Har ni insikter i hur prisutvecklingen sett ut för att installera bergvärme senaste halvåret?

Tog in en offert för 2.5 år sedan och ytterligare en för ett halvår sedan. Priset hade givetvis gått upp mycket (ca 45%). Nu undrar jag om ni tror att priserna har eller kommer gå ner i takt med att inflation sjunker eller om det är mer troligt att se bara stannar av. Sålänge vi har inflation bör de logiskt sett gå långsamt uppåt men har en förhoppning om att entreprenörerna kankse tagit höjd genom ökade priser på något vis och nu kan sänka totalen.
 
Düsseldorff
J JLM-A skrev:
Hej!

Har ni insikter i hur prisutvecklingen sett ut för att installera bergvärme senaste halvåret?

Tog in en offert för 2.5 år sedan och ytterligare en för ett halvår sedan. Priset hade givetvis gått upp mycket (ca 45%). Nu undrar jag om ni tror att priserna har eller kommer gå ner i takt med att inflation sjunker eller om det är mer troligt att se bara stannar av. Sålänge vi har inflation bör de logiskt sett gå långsamt uppåt men har en förhoppning om att entreprenörerna kankse tagit höjd genom ökade priser på något vis och nu kan sänka totalen.
En sjunkande inflation innebär inte att priserna sjunker. Däremot att prisökningen går långsammare. För sjunkande priser krävs deflation.
 
För 2,5 år sedan, dvs sept 2021 kostade en Euro = ca 10,25 SEK
idag kostar en Euro 11,50 SEK. Där har du 12 % bara där. Mycket material till värmepumpar importeras förmodligen från utlandet. När de devalverar svenska kronan på det viset, så blir klart värmepumpar som säljs i Sverige dyrare.
Så devalveringen av svenska kronan förklara ca 10 % av deras prishöjningar på värmepumpsinstallationer.

Men värmepumpsteknikerna, alltså de som monterar värmepumpar, har väl inte fått någon nämnvärd löneökning de senaste 2,5 åren som motiverar högre priser? Kan det vara 5 % löneökning?
 
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
En sjunkande inflation innebär inte att priserna sjunker. Däremot att prisökningen går långsammare. För sjunkande priser krävs deflation.
Javisst. Jag är med på definitionen av inflation 😅 Tänkte bara att det kan finnas andra mekanismer som också styr men det kanske inte var så tydligt i mina fråga att det var det jag fiskade efter.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Det är nog så att VVS-firmorna också fläskar på med en extra vinstmarginal på ca 10 à 15 %. Detta eftersom efterfrågan är hög på värmepumpar.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
C
Ja, 45% prishöjning knappast en mekanisk effekt av inflationen, utan beror snarare troligtvis på tillgång och efterfrågan. Dvs. högt elpris = stor efterfrågan.
 
  • Gilla
JLM-A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.