Läste i någon annan tråd om pris på att "förstora" huset något från befintlig ritning. Denne person uppgav ca: 4000 SEK per m2.

Min uppfattning, när jag har pratat med husleverantörer, är att de är väldigt hemliga av sig. De undviker i möjligaste mån att svara på vad kostnaden per kvadratmeter blir. De påstår att det inte går att svara på, men att om jag måste veta så ligger det på ca: 11-15' per m2. Då brukar jag fråga dem vad det kostar per m2 om jag skulle vilja göra ett normalt rum ( ej våtrum ) lite större, och det brukar de kunna svara på ganska precis.

Vad som slog mig när jag läste den ovan nämnda tråden var dock att man alltid pratar om kvadratmeterpris oavsett storlek på huset. Kan det verkligen stämma att det blir så små skillnader oberoende av storlek på huset? Har man verkligen så små fasta kostnader? Är det så mycket dyrare att gjuta en platta på 120 istället för 90 m2? Kostar alla löpmeter vägg lika mycket i entreprenadkostnad? Varför anges inte uppskattat pris till exempel som 500' fasta kostnader + 20´ per m2 våtutrymme + 8' per m2 övrigt utrymme? Eller vad det nu kan bli.

Dessutom är det kostigt att man inte alltid anger pris ovan grund. Det är väl ändå i grundkostnaden osäkerheten kommer in i bilden.

Våra byggplaner ligger 1-2 år fram i tiden, och innan dess hoppas jag hinna med att fixa till en webapplikation där husbyggare kan mata in jämförande poster så att man får ett grepp om vad saker och ting kostar för olika leverantörer. För det måste gå att få reda på vad till exempel ett genomsnittligt Myresjöhus kostar per kvadratmeter. Eller vad man kan tjäna på att göra en viss insats själv. Husleverantörerna måste ju ha ett enormt jämförelsematerial som de inte delar med sig av.

Jag tror i slutändan att husleverantörerna skulle tjäna på att vara lite mer öppna med vad saker och ting egentligen kostar. Alla inser att dessa företag är vinstdrivande, men man vill gärna veta i vilka hål pengarna hamnar.
 
Hur räknar man ut kvm-priset egentligen. Ingår bara huskostnaden eller räknas de initiala fasta kostnaderna till stat och bank och grunden, sprängning, schaktning, tomten, el,vvs-anslutning etc. ?
Räknar man på boyta+biyta eller bara boyta?

mvh
David
 
Ytter tak, Innertak, Innergolv, Grund, Väggelement, golvvärme är alla direkt beroende av antalet kvm. Så även El och VVS i viss mån. Men jag håller med om att det måste vara en viss mån fasta kostnader som borde vara ganska konstant.

Sedan sker vissa kostnadsökningar även stegvis. T.ex värmekälla och ventilation kan vara dimensionerad för en viss volym ökar volymen så kanske helt andra prylar med större kapacitet måste inhandlas och då givetvis stiger kostnaderna.

Ju mer jag tänker på det stämmer det ganska bra att räkna hus på kr/kvm. Väldigt mycket kostnader stiger i direkt proportion med storleken. Även mycket av arbetskostnaderna, snickerier och d.y.
 
Man kan väl säga som så att det går inte utan vidare att jämföra kvmpris, gäller speciellt för ett litet hus och ett stort hus.

Det stora huset har ofta ett lägre pris/kvm eftersom mycket av installationer och "måste finnas prylar" slås ut på fler kvm.

Kvm är heller inte ett så bra mått eftersom hus har väldigt olika utformning, t.ex ett långsmalt hus har mer väggyta + kanske fler takstolar än ett kvadratiskt med samma boyta, ett hus med många hörn / vinklar kostar mer att bygga än ett vanligt fyrkantigt o.sv.

Ett hus med mycket fönster och stora fönsterpartier kostar mer än ett med små skyttegluggar.

Men visst, det ger en liten fingervisning men man ska ändå vara försiktig och verkligen veta vad man jämför, det blir lätt äpplen och päron annars.
 
Kommentar till Frasse.

Visst skall man jmf äpplen och äpplen och inte äpplen och päron. Men frågan gällde kvm och då kan man anta att utformning av fönster och annat är konstant. Visserligen är det omöjligt att göra en jämförelse pga de fast kostnaderna är så olika. Ta köket som exempel. Det går att betala 30 kkr för ett kök och det går att plöja ner +300 kkr i ett kök. Slår man ut denna kostnad per kvm på ett 100 kvm stort hus ger det ena tillskottet 300 kr/kvm och det andra 3 kkr/kvm. Givetvis blir kostnaden per kvadrat på det hus med dyrt kök betydligt "billigare" att förstora sett till husens egna kvm/kostnad. Men penga mässigt är det samma pengar som man pratar.

Jag vidhåller nog att man kan räkna ganska bra på kvm. Det skall till ett extremt smalt hus för det skall inverka på den genomsnittliga kvm kostnaden.
 
Jag kanske tänkte i lite andra banor än det tråden handlade om.

Om det gäller att uppskatta pris för en förstoring / tillval håller jag med om att man kan anta en massa saker som konstanter, det jag tänkte var att det under en jämförelse mellan olika hus / hustyper med totalt olika utseende och storlek är svårt och förmodligen missvisande att jämföra pris beräknat på kvm.

Om man däremot jämför olika tillverkare med likvärdiga hustyper OCH likvärdiga innehållsdeklarationer håller jag med om att det kan vara en bra måttstock att utgå ifrån.
 
Jag ska bygga ett Eksjöhus, Lövhaga. Jag har breddat detta 60 cm genom kök, matplats, entre, wc & sovrum. Detta ger ca 9 m2 ytterligare bostadsyta, kostnaden från Eksjöhus 36.000:- dvs 4.000:-/m2. Detta lät för mig vettigt så vi tvekade inte att beställa denna breddning, JMF med min m2 kostnad nyckelfärdigt på huset i standardutförande som är ca 11.000:-/m2. Detta blev nu lite rörigt. ;D ;D ;D
 
Känner mig fortfarande lite vilsen. :-[
Räknar man in biytan i huset? Det fristående garaget?


mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.