Hej,

Skall måla om ett 1850 tals hus som idag är linoljemålat.

Fick ett tips att varför inte tilläggsisolera istället och byta fasad? Prismässigt skulle det inte skilja så mkt då 2/3 av priset för ommålning är att skrapa huset. Samt att man kan byta färg till Demidekk som slipper att skrapas i framtiden.

Tricket vid tilläggsisolering är väl att man då måste byta fönster samtidigt.... Men...

Väggarna består idag av stockar med liggande och stående panel på utsidan. Därför tänkte jag att typ 9-10 cm isolering bör räcka.

Har någon en uppfattning om ett generellt pris per kvm för isolering och ny panel? Och räknas då det priset för HELA husytan eller exkluderar det fönsterytorna? Har ett och annat fönster....

Tacksam för svar.

 
Hej

Titta på Folksams tester av utomhusfärg INNAN du väljer leverantör på färg.

Engwall O Claessons linoljefärg är den ENDA som verkar klara att motstå mögel o dylikt efter endast ett par år.
Har deras .pdf på min sida under "Weblänkar"

När du pratar om tilläggsisolering så drar i alla fall jag öronen åt mig. Detta eftersom huset stått i 150 år och antagligen klarat sig bra.
När du lägger på isolering på utsidan eller insidan så ändras förutsättningarna för fukten, luften osv. och det kan på sikt minska livslängden på väggen.

Som jag förstår det så är det timmer i väggarna vilket har ett bra isolervärde. Inte lika bra som isolering i och för sig men fullt godtyckligt.

Vårt hur är från 1911 med timmerstomme, ej tilläggsisolerat och det drar inte mer energi för det.
Vi har problem med golvdrag som ska åtgärdas.
Sen blir det på sin höjd ny panel om den är alltför dålig under eterniten.
 
Hej igen!

Jodå, jag är medveten om problemen om man inte gör rätt när man isolerar. Anledningen att jag överväger det hela är att jag vill byta färgtyp från Linolja till demidekk. detta då huset är stort och ligger på en klippa. Byggställning måste resas 18 meter på ena sidan.... Huset är också kraftigt utsatt för sol !!! , regn och blåst... Så ommålning tror jag inte håller så länge egentligen samt att träet inte är riktigt 100% på alla ställen.

Att skrapa huset lär ta 3 veckor för 2 man. Minst.... Därför blir alternativkostnaden att tilläggsisolera inte så stor och jag uppnår mitt mål, att slippa skrapa färg...

Problemet är att det samtidigt är minst 30 fönster som skall bytas ut och den kostnaden för kulturfönster... som inte heller går att få i aluminiumbeklädnad är inte att leka med....

Vi får se. Man får väl skrapa....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.